I dette brev kalder jeg mig for Emil.. ( ikke rigtige navn )
brevkassespørgsmål af
Emil
12 år
Her til jul har min mor skået mig. Og taget mine tinge og kaldt mig lille og dum. Fordi jeg drillede min bror med en højtaler hvor den siger: " jeg kan en sang der kan drive dig til vanvid! " og så tog hun den og sagde hvis jeg prøvede at tage den igen, for jeg tæsk.. Min mor er rigtig ond mod mig: Hvad gør jeg? - Emil, 12 år.

Svar:
Kære Emil,
Det lyder bestemt ikke rart, at din mor har været sådan over for dig her i julen. Jeg vil starte med at nævne, at du skal vide, at det er meget forkert af din mor, at hun har slået dig. Det er også forkert af hende, at hun har kaldt dig 'lille og dum', og at hun har truet med tæsk. Det er ikke i orden af hende, og det må hun ikke.
Som søskende kan man drille hinanden, lige som du har drillet din bror, men selvom det kan være, at din mor har syntes, at det var irriterende, så er det stadig ikke okay, at hun har slået dig og truet med tæsk.
Du skriver, at din mor er rigtig ond mod dig, og sådan skulle det helst ikke være. Din mor skulle gerne være sød ved dig og sørge for, at du føler dig tryg og godt tilpas.
Du spørger om, hvad du kan gøre, og det vil jeg komme med forslag til - for du fortjene at have det godt!
Det du kan gøre er at snakke med en voksen, du er tryg ved. Du er kun 12 år, og det her er ikke noget, du skal gå med alene. Det er rigtig godt, at du har skrevet her til brevkassen, så du kan få hjælp til, hvordan du kan få det bedre. Det kunne derfor være rigtig godt, hvis du kunne fortælle til en voksen, at du ikke har det godt med den måde, din mor er overfor dig. Det kan være svært at fortælle til andre, men måske du føler dig tryg ved en lærer, en nabo, en kammerats forældre, en moster eller hvem du kan komme i tanke om, som du ville have lyst til at tale med det om.
Grunden til, at det vil være rigtig godt, at du får talt med en voksen om det er, at den voksen du fortæller det til kan hjælpe med at få hjælp til både dig og din mor.
Jeg håber, du kunne bruge svaret og at du får det bedre.
Du er altid velkommen til at skrive igen, eller til at komme i vores 1-1 chat. Der vil sidde en rådgiver klar til at chatte med dig.
De venligste hilsner
Kathrine.