Hår på armene
brevkassespørgsmål af
Malaika
12 år
Hej, jeg er en pige på 12 år og har lange store sorte hår på armene. Jeg tær ikke tage min trøje af når jeg er i skole, fordi drengene har prøvet at mobbe og spurgt ind til det, jeg tør ikke sige det til min mor, fordi jeg er genert. HVAD SKAL JEG GØRE????

Svar:
Kære Malaika
Øv, det lyder til, at du har haft nogle virkelig trælse oplevelser på grund af de sorte hår på dine arme, og jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af det, når drengene opfører sig så tarveligt. Det kan påvirke en rigtig meget, når man bliver mobbet med den salgs, og jeg vil derfor gøre mit bedste for at komme med nogle råd til, hvad du kan gøre.
Først vil jeg sige til dig, at det er helt naturligt at have hår på armene. Nogle har mørke hår, nogle har lyse hår og lige meget hvad, så er hår på armene en helt naturlig del af det at være menneske. Det gælder både for drenge og piger. Selvom du måske ikke selv ser det så ofte, så er der faktisk mange piger, der har hår på armene. De fleste vælger at lade hårene være, fordi man kan risikere, at der vokser stubbe ud, hvis man barbere hårene af, og det kan føles og se rigtig træls ud.
Der findes heldigvis andre metoder til, hvordan man kan fjerne eller mindske uønsket hårvækst. Man kan eksempelvis købe produkter som man kan bruge til selv at blege hårene, så farven bliver mindre synlig og hårene falder mere i et med huden. En anden metode er at klippe eller trimme hårene, så man fjerne nogle af hårene, men på en måde, så det stadig ser naturligt ud.
I første omgang, så vil jeg dog råde dig til at tale med din mor om din situation. Du skriver, at du ikke tør snakke med hende, fordi du er genert, men jeg tror faktisk det kan være en stor hjælp for dig, for måske har hun stået i samme situation som dig. Det kan være hun har nogle gode tips til, hvad du kan gøre for enten at fjerne hårene eller måske til, hvordan du kan undgå at blive påvirket af drengenes spørgsmål og kommentarer. Selvom det kan være svært at åbne op for den slags emner overfor sin mor, så tror jeg helt sikkert, at din mor vil lytte og hjælpe dig til hvad du skal gøre. Jeg tror også at det på sigt vil være godt givet ud, fordi det kan være med til at styrke du og din mors forhold, så du i fremtiden får lyst til at gå til hende, hvis noget er svært.
Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig alt det bedste.
Mange varme hilsner fra Maren