Hvornår skal jeg skifte gym?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejsa, Jeg skrev herind for nogle uger siden om at jeg gerne vil skifte gymnasium. I dag har jeg været til et møde med mine forældre, min studievejleder og min mentor fra skolen. Mødet handlede bare lidt om hvorfor det var at jeg gerne vil skifte. Jeg har taget beslutningen om at ville skifte, sådant helt. Altså jeg ved at jeg vil skifte og der er ikke rigtig noget der kan ændre på det... Problemet er bare, at der her i november er en slags tur med mit nuværende gymnasie, som jeg skal med på. Jeg vil helt vildt gerne med, da det er lidt en once-in-a-lifetime, men nu når jeg har besluttet mig om at jeg vil skifte (blandt andet fordi jeg bare ikke trives på mit gym), om ikke bare overvejer at skifte, bliver det pludselig lidt mere kompliceret... jeg vil SÅ gerne med, men jeg ved bare ikke om jeg kan klare og holde til at blive der indtil den tur i november. Der er stadig 9 uger, eksl. efterårsferien. Før tænkte jeg at jeg helt klart skulle med, selvom jeg ville stoppe, men det bliver bare værre for hver dag der går. Igen kan jeg virkelig ikke overdrive og forklare hvor meget jeg gerne vil med på turen, og bare ville ønske jeg kunne holde ud. Men der er bare så lang tid til... men altsåå jeg er også bare bange for at jeg vil fortryde at ikke tage med (eller at blive og tage med, for den sags skyld, men især at ikke tage med) for det er virkelig noget jeg nok ikke lige for muligheden for igen. Der er bare virkelig lang tid til... troede i starten virkelig at det ikke ville være et så stort problem at bliver dertil november, men det trækker jeg tilbage. Så jeg er i et kæmpe dilemma lige nu. Jeg tror egentlig efter i dag, at jeg har sådan lidt besluttet mig for at droppe turen, men jeg har bare set SÅÅ meget frem til den og købt ting specifikt til turen osv. og jeg ved ærgerlig talt ikke om jeg vil kunne tilgive mig selv for at droppe turen og gøre (nok det bedste for mig) et skift... jeg vil tale lidt med mine forældre om det, og også nogle veninder og min psykiater, men er bare sååå i tvivl. Min hjerne siger skift og drop turen, men mit hjerte, som gerne vil på turen, siger at jeg kan holde ud. Men det tror jeg ikke at jeg kan... Så jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig lidt på vej. Tak. Mvh. en pige, der har et kæmpe dilemma, hvor fornuften og hjertet ikke er enige.

Svar:
Hej, hvor er jeg glad for at du skriver herind igen. Det du beskriver, er en rigtig svær situation at stå i og man skal ikke stå i den alene. Jeg kan godt forstå at du er frustreret og oplever at have en masse følelser. Du beskriver at stå i et kæmpe dilemma, hvor fornuften og hjertet ikke er enige.
Det er et dilemma, som er svært at tage bestemmelse om alene, så må jeg lige pointere at du gør det helt rigtige ved at snakke med flere forskellige personer om det her. Vi vil alle sammen opleve at stå i et givent dilemma i løbet af vores liv, og mange af dem vil være svære at tackle, men her vil det vigtigste være at man lytter til sig selv og til ens egen mavefornemmelse, for den kan, i mange tilfælde, være et kompas for hvad vi helst vil.
I takt med at man får flere og flere valgmuligheder finder de fleste sig selv i flere og flere dilemmaer. Mange unge henvender sig til os med diverse dilemmaer, som er mere eller mindre indgribende. Det er ikke rart at stå i et dilemma, som du gør her. Det fremkalder en masse tvivl og usikkerhed. Tvivl om hvad man skal gøre og hvad der er det rigtige at gøre, måske også hvad man burde gøre fremfor hvad man har lyst til. Når man så har truffet en beslutning, er dette også knyttet op på en masse følelser og tanker. Tog jeg den rigtige beslutning? Valgte jeg rigtigt? Kommer jeg til at fortryde mit valg? Det er nogle svære spørgsmål og det angstprovokerende er, at kun du kan svare på dem.
Jeg tænker du er ret tydelig omkring fordele og ulemper, og ud fra det du fortæller, lyder det som om du har en god følelse af hvad din egen mavefornemmelse fortæller dig. Jeg kan kun sige hvad jeg tænker, når jeg læser dit brev, og på mig lyder det som om du faktisk allerede har truffet din beslutning, om at flytte skole inden turen.
Den tur er selvfølgelig en, som du så vil gå glip af. Omvendt er 9 uger lang tid at blive det samme sted hvis man ikke føler sig tilpas. Der er fordele og ulemper ved begge beslutninger. Det bedste man kan gøre i sådanne situationer, er at lytte til hvad mavefornemmelsen fortæller, for der vil aldrig være en entydig rigtig eller forkert beslutning i sådanne situationer. Kun du kan svare på, hvad der føles mest rigtigt for dig at gøre, og det lyder det som sagt på mig som om du har gjort.
Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt på vej
Mange hilsner Sofie