Hvornår er det okay med frækt undertøj
brevkassespørgsmål af
Tabita
16 år
Hvor gammel skal man være før man begynder at gå med frækt undertøj? Jeg er selv 16 og synes det er for tidligt, jeg er ikke jomfru men synes stadig ikke det er noget man bør tænke på i en ung alder. Min søster er kun 12 men har købt et sæt fra Hunkemøller med g-streng, BH og de der snore man binder fra g-streng ned til strømpebukserne. Jeg har ikke set hende med det på men tror hun kommer til at ligne en luder!!! Hun siger jeg bare er misundelig (hun har allerede større bryster end mig) og vil ikke have jeg siger det til vores forældre. Men er ikke misundelig på hendes patter vil bare ikke have hun går i luder undertøj. Hvad skal jeg gøre???

Svar:
Kære dig,
Jeg kan godt forstå dine tanker, og måske også bekymringer for din søster. Jeg vil prøve at skrive mine tanker ned, og så håber jeg, du kan bruge det til noget :-)
Du skriver, at din søster på 12 har købt det du nok vil kalde 'frækt' undersøg i Hunkemøller, og at du synes det er for tidligt, og du tror hun kommer til at ligne en prostitueret. Jeg kan sagtens forstå det du tænker, men tænker at du måske også samtidig kommer til at lyde lidt hård og fordømmende, og måske det egentlig er det største problem ift. at snakke med din søster om det.
Når du mener hun går i 'ludertøj' går du meget hårdt til hende, istedet for måske også at se det lidt fra hendes syn. Uden at jeg kender din søster, så tænker jeg, at din søster har købt undertøjet fordi hun er begyndt at komme i puberteten og dermed mærker og ser store forandringer på sin krop (ved at hun fx får bryster), men også i hendes tankegang. Hun begynder at interessere sig mere for drenge, sit udseende, hvilken fremtoning hun har, osv. og dermed så tror jeg også, at hun får lyst til at få lidt mere "voksent" undertøj, fordi det er lidt spændende og fordi hun måske kan lide at se sin krop i det eller kan lide at fantasere om at nogle skal se hende i det (uden at det sker lige nu i en alder af 12). Jeg tror, at det er rigtig meget en slags "leg" for hende, og derfor synes jeg det er okay, og jeg synes umiddelbart at du skal være den flinke søster og lade være med at nævne det for jeres forældre, så længe det er så uskyldigt, som jeg forestiller mig det er.
Der hvor jeg synes du bør reagerer, er selvfølgelig hvis du fornemmer at hun viser sig frem i undertøjet. Det kunne være hun har en dreng med hjem eller at hun evt. viser sig frem til fyre på webcam, snapchat o.lign. Ikke at jeg tror det, men hvis du fornemmer at det er det der vil ske, så synes jeg du skal tage affære, og fortælle om det til jeres forældre.
Men hvis dette ikke er tilfældet, synes jeg at du, istedet for at have en samtale med hende, hvor du truer med at sladre til jeres forældre og siger at hun kommer til at ligne en luder, at du skal gribe den anderledes an og snakke med din søster om, at du bliver nervøs for, om hun vil vise sig frem i undertøjet overfor fyre som vil kunne udnytte hende, tage billeder af hende eller lignende. Der er jo så meget snak om at drenge modtager snaps af letpåklædte piger og sender det videre, og netop dette budskab kunne du måske prøve at få frem uden at virke fordømmende eller anklage hende for, at det er hendes hensigter. Men hun er kun 12 som du siger, og der er helt sikkert mange konsekvenser hun måske ikke er helt så klar over som du er, og på den måde vil du kunne guide hende på en kærlig og omsorgsfuld måde, og sikre sig at hun kun har undertøjet for sin egen fornøjelse. Hvis du møder din søster med lidt mere forståelse og en anelse mere bekymring end at være hård ved hende, så tror jeg også hun vil have nemmere ved at indgå i en ordentlig dialog med dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Christina.