Hvornår bliver det let som en leg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hejsa, Jeg er begyndt at løbetræne efter et begynderprogram. Jeg har nu trænet i 7 uger, hvor jeg har løbet/gået 3 gange om ugen. Målet er at jeg efter 12 uger skal kunne løbe 30 min. Når jeg skal ud og løbetræne synes jeg stadig det er hårdt! Jeg ved godt sværhedsgraden stiger, men burde det ikke blive lettere? Bliver det let med tiden - og hvor lang tid går der ca? Jeg er 175 høj og vejer 67kg. Jeg ville gerne tabe mig, men har endnu ikke tabt noget selvom jeg løber. Det kan jeg ikke forstå, når nu jeg forbrænder mere. Jeg tænker også over hvad jeg putter i munden, men er ikke på decideret kur. Ser frem til jeres svar. Hilsen Simone

Svar:
Hej med dig..
Claus er på ferie, så jeg træder lige ind som afløser og vil gerne svare på dit spørgsmål.
Det lyder ret godt det program du er begyndt på og det lyder som en fornuftig opbygning og et godt mål du har sat dig. Jeg synes også det er positivt, at du ikke er på kur, men i stedet tænker over hvad du putter i munden.
Det er en god måde at lave nogle ændringer, fordi når man gør det på en sund og god måde, som du åbenbart gør det på, så får du det bedste resultat, hvor du kan bevare det vægttab du gerne vil have. I stedet for som mange gør, går på en eller anden hård kur og taber sig meget, men så tager de det hele på lidt senere.. Så alt det lyder godt og nu til dine spørgsmål..
Du har ret i, at det kan godt tage et stykke tid, før man synes det faktisk bliver fedt at løbe og at man nyder det. For mange kan der gå 3-4 måneder før man kan mærke det, men det er selvfølgelig forskelligt.
Noget meget motiverende er selvfølgelig, når man begynder at mærke nogle ændringer og når man kan mærke at det man knokler for giver resultater. Grunden til at du ikke taber dig så meget endnu er, at du ikke endnu er oppe på så lange intervaller og derfor er det stadig begrænset hvor meget du forbrænder. Men det kommer..
Du forbrænder mere nu end før, helt sikkert, men du er også ved at opbygge dine muskler og det er godt. Men muskler vejer faktisk mere end fedt og derfor er det meget naturligt at du ikke taber dig så meget i starten.
Når dine muskler er blevet stærkere, vil du kunne løbe i længere tid og det vil ikke blive så hårdt Og så bliver det også lidt sjovere), og så tror jeg du vil opleve, at du vil begynde at forbrænde mere fedt og opnå et vægttab.
Så jeg synes du skal kæmpe videre og se det lidt som en udfordring. I stedet for at lægge alt for meget mærke til hvor meget du taber her i starten, så læg mærke til at du kan gå/løbe i længere tid og du bliver stærkere og stærkere. Og vær stolt af det.
Det hjælper sommetider at skrive det op for sig selv, så man nemmere kan se fremskridtet. Måske kan det hjælpe på motivationen. Når der så er gået de her ca. 3, måske 4 måneder, så prøv at mærke efter igen om det her med at løbe er blevet nemmere og sjovere.
Nu ved jeg ikke om det er et program du har fundet på nettet og om du træner helt alene, men de fleste synes det er sjovere at være sammen med andre om det. Og der er masser af muligheder. Løbeklubber og Fitnescentre har tit løbetilbud og der vil være grupper som også passer til der hvor du er lige nu, ellers kunne det være der var en veninde der også ville være med.
På den måde er det også noget socialt og samtidig er der en anden at spørge til råds om forskellige ting.
Jeg håber du når dine mål, du er i hvert fald rigtig godt i gang, så hold fast.:)
Venlig hilsen
Erroll