Hvornår??

brevkassespørgsmål

Hvornår??

brevkassespørgsmål af
Klara
13 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej, jeg har haft udflåd i snart to år. Jeg har hørt at der går cirka to år før man får menstraution. Vil det sige at jeg godt kan begynde at forberede mig, eller skal jeg bare tage det roligt og ikke tænke over det? Jeg er begyndt at få meget ondt i maven ofte, men jeg ved ikke om det er normalt inden det kommer. Jeg har prøvet at have ondt i maven ofte før men der var noget der kaldes "følsome tarme" eller sådan noget. Hvad skal jeg gøre??

Svar:

Kære Klara.

Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen, jeg er sikker på at der er mange piger derude der kan sidde med samme spørgsmål.

Det er meget forskelligt hvornår man får sin menstruation første gang, det ligger som regel mellem 9-16 år og de fleste får den ved 12-13 års alderen.

Så det lyder meget sansynligt at din menstruation er på vej, det er meget svært at spå nærmere om. Du kan glæder dig over at når man først har fået sin menstruation så vokser pigerne typisk ikke meget mere en 5-8 cm i højden ca.

Men din menstruation skal nok komme :)

Jeg håber at det hjalp dig lidt,

mvh læge Julie

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål