Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvorfor vokser mine tænder ikke?
brevkassespørgsmål af
Sofia
13 år
Heej! Jeg har et lille problem med mine tænder. De er nemlig utroligt langsomme til at voske ud. Her for 3 år siden fik jeg revet en hjørnetand ud hos tandlægen, og den er først for et halvt år siden begyndt at voske ud! Og i den anden side tabte jeg en tand for snart et år siden, og er der intet tegn på at der vil komme en ny ud. Det er ret irriterende, for jeg er 13 år, men når jeg smiler ligner jeg en på 10. De to yderste fortænder, er heller ikke vokset helt ud, og dem tabte jeg altså for mindst 6 år siden. Tak på forhånd! PS jeg har også meget tydelige buer på tænderne (hvilket ikke hjælper på det 10-årlige smil), mens mine venners tænder er perfekt udvoksede og ‘ubuede’.

Svar:
Hej Sofia
Tak for din henvendelse. Jo, jeg forstår godt, at du gerne ville have, at der var et par ting med tænderne, der var anderledes.
Jeg har ingen forklaringer til dig. Kun en observation: sådan er det for nogen børn og unge, det der med hvornår og hvor lang tid det tager at skifte tænder.   I dine gener ligger opskriften på, hvordan du skal laves. Og som en del af det ligger der også en tidsplan for, hvor hurtigt det går for dig at få nye tænder og hvor hurtigt du i det hele taget vokser. Du har arvet det fra dine forældre eller bedsteforældre. Og der er ikke noget, hverken du selv eller din tandlæge kan gøre for at det går hurtigere.
Det der med, at du ikke har slidt buerne af dine fortænder er jo fordi du ikke skærer tænder - ihvertfald ikke på de tænder, der er buer på.
Så desværre: det eneste jeg kan sige til dig er, at om nogle få år er det hele på plads. Og jeg ved godt, at det ikke hjælper lige nu.
Med venlig hilsen
Niels, tandlæge