Hvorfor skal man være 13
brevkassespørgsmål af
Camilla
11 år
Jeg må ikke få insta før jeg fylder 13 fordi min mor siger at loven siger at man skal være 13. WTF 🤯 er det for noget???? Siger loven det og hvorfor må alle andre så. Jeg er den eneste af mine veninder der ikke må😥 og det er fuckin ik fair. Hvad skal jeg sige til min mor for at jeg må?

Svar:
Hej Camilla.
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig frustrerende, at du ikke må få Instagram for din mor, når alle dine veninder bruger det. Man kan nemt komme til at føle sig udenfor og som om man går glip af noget.
Din mor har på en måde ret i, at loven siger, at man skal være 13 år, og så alligevel ikke. Det er Instagrams egne regler som siger, at man skal være 13 år. Og det har de valgt for at følge en amerikansk og EU lovgivning, som handler om, at man skal have en bestemt alder for at kunne forstå, hvad de data, der bliver indsamlet om en, når man bruger fx Instagram, bliver brugt til. Og den alder er 13 år. Det er måske lidt indviklet, men på en måde har din mor ret i, at der er en lov, men som du selv skriver, er der mange under 13 år som har sociale medier som Instagram, og det er ikke fordi de gør noget ulovligt ved at lyve om deres alder. Det kan nemlig være, at deres forældre har givet deres tilladelse til, at de har oprettet en profil.
Det er din mor, der bestemmer, så hvis hun synes du skal vente, er der nok ikke så meget at gøre ved det. Men jeg synes stadig, at du skal tale med din mor om, hvorfor du er træt af det. Fx kan du sige til hende, at det er svært, når du er den eneste af dine veninder, der ikke har det, og det gør, at du føler dig udenfor. Det er vigtigt, at din mor ved, hvordan du har det, og hvorfor det fylder meget for dig, at du ikke må få Instagram. Og så kan du måske spørge dine veninder, om du må kigge med på deres Instagram en gang i mellem. Måske kan det gøre, at du føler dig mere en del af det?
Mange hilsner
Pernille