Hvorfor kan jeg ikke nyde porno og onani som jeg plejede?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære brevkasse, jeg er en dreng på 16, som de sidste par dage har mistet lysten til at onaner og ikke kan nyde porno mere lige som jeg ikke, kan nyde onani, som jeg plejde har svært ved at få den op at stå, er der noget galt med mig? Kh dreng på 16

Svar:
Kære dreng på 16 år,
Tak for et godt spørgsmål -jeg vil starte med at sige, at jeg slet ikke tænker der er noget galt med dig!
Sexlyst er meget forskellige fra person til person. Nogle mennesker onanerer kun en gang i mellem og andre onanerer ofte, måske flere gange om dagen. Begge dele er helt normalt, men hvis du er vandt til at onanere hver dag, kan jeg godt forstå, at du bliver forvirret over at opleve, at du ikke har lyst.
Ligesom sexlyst er forskellig fra person til person, har de fleste mennesker det også sådan, at deres lyst svinger lidt, så de i nogle perioder onanerer meget, og i andre perioder næsten ikke tænker på sex. Der kan være mange grunde til at have en periode uden så meget lyst, men ofte handler det om, at der er noget andet som fylder ens tanker. Det er f.eks. meget almindeligt at opleve nedsat sexlyst i perioder hvor man er lidt nedtrykt eller stresset, og så vil man typisk opleve at lysten først for alvor kommer tilbage når man har det bedre. Omvendt kan man også ”glemme” sex lidt, hvis man er blevet helt opslugt at et eller andet sjovt. Måske kan du prøve at tænke over, om noget af det gælder for dig?
Når du siger at du forsøger at onanere og se porno, men at du ikke rigtigt nyder det og bliver stiv, tænker jeg også, at du måske er kommet til at lægge for meget pres på dig selv. Hvis lysten ikke rigtigt er der og du alligevel prøver, kan det blive til en ond cirkel, hvor du bliver stresset over at du ikke kan få den op at stå og derfor mister endnu mere lyst, bliver mere stresset osv.
Jeg tror det bedste du kan gøre for at bryde cirklen, er at acceptere at lysten bare ikke er der lige nu, og så tage en lille pause fra at prøve at onanere. Det bedste vil være, hvis du bruger din energi på noget andet sjovt. Hvis du laver noget andet der gør dig glad, fjerner du nemlig tankerne fra din manglende sexlyst, og så fjerner du presset fra dig selv.  Samtidig bliver du i godt humør, og så tror jeg du vil opleve at lysten lige så stille dukker op igen af sig selv.
Mange hilsner,
Marie