Hvorfor får jeg ikke min menstruation?

brevkassespørgsmål

Hvorfor får jeg ikke min menstruation?

brevkassespørgsmål af
Agnes
15 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 15 år, jeg går i 9.klasse, vejer ca. 48-49 kilo og er 169 cm høj. Jeg stiller mit spørgsmål fordi jeg undrer mig over hvorfor jeg ikke har fået min menstruation. Jeg begyndte at udvikle bryster for ca. 2 år siden, og har også lidt kønsbehåring og andre tegn på pubertet. Jeg er bekymret over min mangel påmenstruation, da alle piger i min klasse og generelt på min alder jeg kender har fået det. Jeg dyrker ret intensivt sport ca. 3 gange om ugen, og jeg har hørt at det kan skyldes det, eller for lav fedtprocent? Ihvertfald ved jeg ikke hvad jeg skal, og ikke skal tro på. Håber at i kan give mig et svar, hilsen A

Svar:

Hej Du

Hvornår man får sin menstruation anhænger af flere ting. Da du er begyndt at udvikle bryster og kønsbehåring, tyder det på at du er kommet i puberteten. Du nævner selv, at du dyrker ret intensiv sport - og det ved man kan forsinke menstruationen. For nogle vil menstruationen komme, hvis man nedsætter den intensive sportsaktivitet. En anden ting, der kan betyde noget, er det arvelige. Det betyder, at hvis din mor først sent fik sin første menstruation - så er der også en betydelig chance for at det samme kommer til at gælde for dig. Har du spurgt din mor, hvornår hun fik sin første menstruation? En sidste ting, der kan spille en rolle, er din højde i forhold til din vægt. Du skriver du er 169 cm høj og vejer 48-49 kg - og det betyder at du vejer i den lave ende i forhold til din højre. Det kan også sagtens værre årsagen til, at du ikke at fået din menstruation endnu.

Når alt det er sagt, så er du stadig "kun" 15 år - og det er ikke unormalt ikke at have fået sin menstruation endnu i den alder. Når du bliver 16 år - og hvis du stadig ikke har fået din menstruation der, kan du gå til din egen læge og få en snak om der er grund til undersøge det nærmere.

Håber svaret kan bruges.

Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål