Hvordan ved jeg, at jeg er klar til første gang?

brevkassespørgsmål

Hvordan ved jeg, at jeg er klar til første gang?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej cyberhus, jeg er en pige på 14. Jeg er meget i tvivl om jeg er klar til sex. Jeg har hele tiden sex tanker og fsntasier. Jeg nusser lidt, og jeg har hele tiden drenge i hovedet. Er det normalt? Problemet er bare, at jeg ikke er tilfreds med min krop. Jeg syntes at jeg er for tyk, for lille og har en lille røv

Svar:

Hej med dig.

For at starte med at svare på dit spørgsmål: Ja, det er helt normalt at have drenge i hovedet hele tiden og tænke på sex. Det kan være meget forskelligt hvornår man begynder at tænke på sex og have lyst til sex, men det er bestemt ikke unormalt at tænke på det og være nysgerrig som teenager. Det kan dog godt være forskelligt hvornår man begynder at tænke på sex, til man egentlig føler sig helt klar til at have sex. Det er kun dig, der ved hvornår du er klar. Og selvom det er okay at have sex nu, er der mange der først har sex som 16, 18, eller 20 årig.

Hvis du er meget i tvivl eller ikke føler dig helt tryg ved at skulle have sex endnu, er det helt okay at vente. Det er faktisk også helt okay, hvis man opdager at man egentlig ikke var helt klar, selvom man egentlig var gået i gang - så er det helt okay at sige fra og stoppe det. Det er det altid, også anden, tredje og alle andre gange. Derfor er det en god idé at du - når du føler dig klar - gør det med en du er tryg ved og stoler på og som respekterer dit tempo. Så er det også nemmere at tage det lidt i små skridt og udforske hen ad vejen. En anden måde at blive lidt mere tryg ved sex og din egen seksualitet på, er at onanere, hvis ikke du allerede gør det. Det kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du godt kan lide, som du så kan fortælle eller vise den du har sex med. Det gør det både rarere for dig og nemmere for ham at gøre det rart for dig.

Du skriver også at du ikke er tilfreds med din krop. Det er desværre også helt normalt. Der er rigtig rigtig mange, som ikke er tilfreds med den måde de ser ud på, og gerne vil kunne ændre det. Især i teenage-årene, hvor kroppen ændrer sig og alle er meget optagede af at være "rigtig" og "perfekt" og passe ind. Heldigvis betyder det "perfekte" udseende slet ikke så meget som vi går og tror. Det er ofte en selv, der giver den hårdeste kritik, og ingen er jo i virkeligheden perfekt. Derfor er der mange af dem man tænker ser virkelig godt ud, der selv kan finde ting ved deres udseende, som de ikke er tilfreds med. Selvom man måske selv tænker, at man har en "for lille røv" kan en anden synes, at de er helt vildt dejlig. Og selvom man tænker man er for lille, for høj, for tyk, for tynd, kan en anden synes man er helt perfekt sådan. Især hvis man er vild med en person - så kan man ofte slet ikke se nogen som helst fejl, fordi man synes personen er så dejlig.

Udover det, så betyder udseende heller ikke særlig meget når man har sex. Der er det bare spændende at man ser en nøgen krop i virkeligheden, måske endda for første gang. Og derfra handler det mest om hvordan kroppen føles - om den har det godt, om det føles godt og om det føles godt for den man er sammen med. Det er det vigtigste.

... Og husk endelig at brug kondom mod sexsygdomme og graviditet - også første gang.

Venlig hilsen

Agnete.

Agnetes billede
Agnete har svaret på dette spørgsmål