Hvordan vasker man sin penis?
brevkassespørgsmål af
P
13 år
Hvordan skal man vaske sin penis? jeg havde svamp, men nu er det gået væk. Jeg fik at vide at jeg bare skulle sprøjte noget vand på og tørre det med papir. Og på den måde kunne jeg vaske den, men er der mere man skal gøre for at vaske den? Så har jeg også et andet spørgsmål, hvor meget skal man sove hvis man er 13 år og er født i oktober??
God dag/aften

Svar:
Hej P
Jeg kan høre at du har fuldstændig styr på penisvask. Sprøjt eller skyld med lunken vand og ikke andet. Du kan tørre med papir, og et håndklæde er også helt fint. Meget mere er der ikke at sige. Det lyder helt korrekt.
I forhold til dit spørgsmål om søvn, så kan man nok ikke sige helt præcist hvor meget du skal sove, for det vil være forskelligt fra person til person. Hvis man spørger læger, som er eksperter i søvn så bør man som teenager sove et sted mellem 8-10 timer hver nat. Så vil der helt sikert være nogen der har det bedst med at sove 7 timer og 45 minutter og også nogen der helst skal have 10½ time.
Men et eller andet sted der imellem vil være rigtig godt. Hvis du sover meget mindre end 8 timer om natten, skal du måske overveje at se, om du kan ændre nogle rutiner, så du får sovet lidt mere.
Gode hilsner
Lukas