Hvordan tilgiver han mig?
brevkassespørgsmål af
Emilie
16 år
Hey.
Mit problem er meget forvirrende og sårende for mig.
Der er den her fyr jeg holder så ufatteligt meget af tænker på ham fra morgen til aften , sådan hele tiden. Jeg har haft noget med ham i 8 måneder, men jeg stoppede fordi jeg er så bange for forhold og have noget med folk. DeT skræmmer mig og gør mig så usikker, græder i søvn hver aften fordi jeg er så usikker og føler mig svag.
efter 1 måned hvor vi ikke havde snakket sammen valgte jeg, at jeg ville have ham tilbage igen. Fik ham tilbage igen, vi hyggede os sammen kyssede og alt det man nu gør, jeg Blev enda præsenteret for hele hans familie. Efter det blev jeg så usikker igen græd mig slev i søvn, mit hoved sagde hele tiden “du fortjener ham ikke” ”han hader mig” “han bruger mig” de tanker var der hele tiden, især når han bare var til træning og ikke svarede troede han droppede mig bare fordi der gik 1 time. Og alle hans pige venner han skrev med, gjorde mig så usikker.
så jeg gjorde jo noget rigtig dumt!!! Jeg ender med at kontakte hans ex og tænker mig ikke om, så jeg får skrevet til hende st jeg føler mig brugt, og han smadrede mine 2 veninder (hvilket han også gjorde) og sagde han brugte alle piger. Hun sladrede jo så selfølgelig til ham, han blev rasende og jeg græd og græd også droppede han mig!! Han kaldte mig luder, kælling og rundetrunte. Han sårede mig og jeg ville ikke have han vidste det så jeg sårdede ham endnu mere, så han blockede mig overalt!!! Når han ser mig sviner han mig til, lader som ingenting, men det såreR mig så ufatteligt meget!
han fortalte mig under flere skænderier at det var mig han ville have haft og ikke andre. Men at jeg selv fuckede det op.
jeg holder så meget af ham, og vil ikke miste ham helt. Nogen ideer til hvad jeg kan gøre så han tilgiver mig? Vi behøver ikke have noget igen, men måske bare venner. Vil bare have ham i mit liv. Men han siger han aldrig vil se eller hører på mig, alligevel når han har muligheden sviner han mig til.
håber i kan hjælpe?
hilsen den sårede pige.

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Du skriver, at dit problem er meget forvirrende og sårende for dig. Det lyder også som en rigtig svær situation du står i lige nu, med den fyr som du holder rigtig meget af, og som fylder det meste af dine tanker.
Du fortæller, at du havde noget med fyren i 8 måneder, men at du stoppede det, fordi at du er bange for forhold og at have noget med folk. Du skriver, at det gør dig usikker, at du føler dig svag og at du græder dig i søvn hver aften. Det lyder virkelig hårdt, at du har det sådan, når du er i et forhold. Sådan skal det selvfølgelig ikke være eller føles når man er i et forhold. Det skal helst føles rart og godt, og gøre en sikker og tryg, når man er i et forhold. Det får mig til at tænke på, om du tror, at det har noget med fyren og jeres forhold at gøre, at du havde det sådan? Eller om det ville have føltes på den måde, uanset hvilken fyr det var? På den måde kan du måske finde frem til, om din usikkerhed handler om fyren eller mere generelt om det at have en kæreste og være i et forhold.
Det lyder rigtig hårdt, at du tænker ting som "jeg fortjener ham ikke", "han hader mig" og "han bruger mig" selvom I er i et forhold og egentlig burde stole på hinanden. Var det den måde han opførte sig på, der gjorde at du fik de her tanker? Du fortæller, at det gjorde dig usikker når han skrev med sine pigevenner. Var det noget du sagde til ham og som I kunne snakke om? Eller var det bare noget du tænkte?
Du skriver også, at du føler dig brugt, og han smadrede dine to veninder, og at han brugte alle piger. Ud fra det lyder det ikke som nogle særlige rare oplevelser, og det lyder heller ikke som om, at han har behandlet hverken dig eller dine veninder særlig pænt. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er blevet meget såret over den måde, han har behandlet dig på. Det er aldrig rart at blive kaldt nedladende ting, blive talt grimt til, blive blokerert, blive svinet til eller ignoreret. Og det kan virke ekstra hårdt, når det er en person man har haft noget sammen med og været vild med, som gør det. Hvordan har du reageret når han har gjort de forskellige ting? Har du sagt til ham, at det gør dig ked af det og at det ikke er i orden, at han gør de forskellige ting mod dig? Det kan være at han gør alle de her ting, fordi han ikke ved bedre og ikke ved, hvad han ellers skal gøre. Måske er han ked af det over, at I ikke er sammen mere eller måske er han også blevet såret. Derfor er det selvfølgelig slet slet ikke i orden at han behandler dig sådan, men måske det vil hjælpe, at prøve at tale med ham om, hvorfor han gør det. Eller har du snakket med andre om, hvordan du har det med ham og med den måde han behandler dig på? Det kan ofte hjælpe at snakke med nogen om, hvordan man har det, så man kan høre hvad andre tænker om de ting man tumler med eller de kan hjælpe med at finde ud af, hvad man skal gøre. Det kan være, at du har en god veninde eller et familiemedlem som du er tryg ved og kan stole på, som du kan snakke med det om.
Du skriver, at du stadig holder rigtig meget af ham, og at du ikke helt vil miste ham. Det kan jeg også godt forstå. Det er almindeligt, at man gerne vil holde fast i de mennesker, som man har haft noget med og været glad for. Mit råd til dig vil være, at du prøver at tænke over, om du kan være venner med ham, selvom I har været så meget igennem allerede. Hvad er det ved ham som gør, at du gerne vil være venner med ham? Du skriver, at han skal tilgive dig. Men det lyder som om, at du også skal tilgive ham, hvis I skal kunne blive venner. Du kan prøve at skrive en besked til ham eller ringe og prøve at snakke med ham, og fortælle hvordan du har det. Der skal i hvert fald nok en eller anden form for kontakt til, hvis I skal snakke sammen igen.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at skrive ind i vores 1-1 chat.
Mange hilsner fra
Gro.