Hvordan tager jeg på? (2)
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Eva Jeg har skrevet til Else Marie 19.04.2009 og jeg har prøvet at følge hendes råd om hvordan man tager på. Det er lidt svært fordi jeg bor på en institution og ikke kan bestemme hvad vi skal have og spise. Jeg har fået lov til at købe det der mandelsmør som Else Marie foreslog for jeg kan ikke lide almindelig smør. Jeg kan ikke rigtig spise noget om morgenen så der drikker jeg en smootie. Jeg har prøvet at skrive alt hvad jeg spiste og drak igår. Det er vist en ret typisk dag selvom det selvfølgelig er forskelligt. Jeg plejer altså ikke at spise flødeboller om formiddagen det er fordi der var en der delte dem ud i skolen ;) TORSDAG Morgen: Smootie af 80g blåbær, ½ banan, 1 dl A38 Formiddag: 1 flødebolle Frokost: ½ sk rugbrød med makral i tomat, ½ sk rugbrød med æg og karse, revet gullerod med rosiner. Vand Eftermiddag: 1 sk rugbrød med mandelsmør og ½ banan, 1 glas appelsinjuice. Aften: ris uden noget(de andre fik noget kødsovs som jeg ikke kan li') , ærter og gullerødder. Vand. Senere om aftenen: 1 knækbrød med rejeost (piller altid rejerne fra, hvis der er nogen i) Jeg er 164 cm og vejer 38 kg. Jeg vejede det samme for et år siden men er vokset 2 cm. Hilsen Stine Stankelben

Svar:
Kære Stine
Tak for dit brev.
Jeg synes du spiser rigtig sundt og godt, men jeg vil gerne give dig et par råd, og så må du snakke med din institution om det, for de vil sikkert gerne hjælpe dig, så du kan komme til at føle dig tilfreds.
Jeg vil foreslå dig at du kommer noget proteinpulver i din smoothie om morgenen, det skal bare blendes sammen med resten, så mætter den lidt bedre, og du får flere byggesten til dine muskelceller, lige fra morgenstunden.
Du spiser ikke så meget af gangen, så jeg vil anbefale dig at spise 5-6 gange om dagen, så du kan med fordel indføre et formiddags mellemmåltid (ud over flødebollen), og det kan du evt. selv lave om morgenen, af de muligheder der er på jeres morgenbord. Et stykke rugbrød med ost eller kødpålæg vil være et super mellemmåltid, det ligger godt i maven og giver god energi, der varer lige til du skal spise frokost.
Du kan også altid have en pose med mandler, nødder og rosiner som du kan snuppe en lille håndfuld af, når du har lyst til det.
Til aftensmad SKAL du have mere end de ris, som du skriver, du skal simpelthen have noget protein. Kan du evt. bede om et stykke fisk der er ovnbagt eller kogt, eller et stykke kyllingekød som du kan skære i små stykker og blande ned i risen med olie eller pesto, så får du et lækkert aftensmåltid.
Og når du har snakket med dem, der kan være med til at optimere din kost, og det er kommet i orden, så prøv om du kan holde op med at tænke så meget over det du spiser, lad det fylde mindre i dit liv - for som Else Marie skrev til dig - så er du så MEGET mere end din vægt.
Brevkassen her er god, men jeg vil helt klart anbefale dig at benytte chatten, hvor du kan tale med et voksent menneske om de her ting, og selvfølgelig vil jeg også anbefale dig at tale med pædagogerne på din institution, der er helt sikkert en eller flere, som du kan lide og har tillid til, så det skal du ikke holde dig tilbage med.
De bedste hilsner fra Eva