Hvordan skal jeg fortælle det til forældrene
brevkassespørgsmål af
Per
14 år
Hej jeg ville godt have et råd om hvor Dan jeg kan fortælle min mor at jeg har fået børne orm jeg har nok haft det i 3 måneder og kan ikke få det sagt kan du/i hjælpe med et godt råd? Med venlig hilsen Per

Svar:
Hej Per,
Godt spørgsmål du stiller der, det kan altså også være svært når vi er tvunget til at fortælle andre noget vi egentlig synes er for privat. Nu skriver du ikke præcist hvad du er bekymret for, men jeg kan forestille mig at du måske synes det er lidt pinligt eller at du er bange for at din mor vil undersøge dig?
Jeg kan godt forstå hvis det føles pinligt at tale om børneorm med din mor, fordi det måske ikke er så tit du taler med hende om den slags private ting længere. Måske kan det hjælpe dig at vide, at børneorm er helt vildt almindelige, og noget som langt de fleste mennesker prøver på et eller andet tidspunkt i deres liv. Selvom det hedder børneorm, rammer det både børn og voksne. De smitter meget let, så det er svært at styre om man får det. Det har altså ikke noget at gøre med om man går for lidt i bad eller sådan noget, man er bare uheldig. Det er ret let at behandle. Man skal bare spise nogle piller, og så er det væk.
Fordi det smitter let, er det selvfølgelig rigtigt vigtigt at du får fortalt din mor det, så du kan få piller og I kan vaske dit sengetøj, håndklæder og undertøj. Man kan godt undersøge om en person har det, f.eks. ved at kigge i afføringen, men det behøver man egentlig ikke, for der sker ikke noget ved at tage piller hvis man ikke har det. Så i de fleste tilfælde får man bare en recept ved lægen, uden at der behøver være nogen undersøgelser. Så jeg tænker godt at du kan sige til din mor, at du gerne bare vil have behandling uden at det skal undersøges.
Du skriver at du har svært ved at få det sagt, og der tænker jeg, at du kan gøre det, at du viser hende hvad du har skrevet til os, og også mit svar? Du kan også skrive et nyt brev til hende hvis du hellere vil det. Du kan måske starte med at sige at du gerne vil fortælle hende noget, men du synes det er lidt svært, så derfor har du skrevet det ned. Det er også helt ok at starte med at sige at du ikke har lyst til at tale med andre om det bagefter.
Jeg håber du lykkes med at fortælle din mor om det, så du kan få behandling og ikke længere skal bruge energi på at bekymre dig.
Mange hilsner,
Marie