Hvordan man tager sig ud som kæreste
brevkassespørgsmål af
Den lidt usikre
14 år
Jeg har fået en kæreste og jeg elsker ham overalt på jord. Det er første gang jeg har en kæreste og det er sådan en helt ny følelse. Nu skriver i jo altid at man bare skal være sig selv og ikke lave om på sig selv og bare være naturlig og kun gøre det man selv vil. Det er jo også meget godt men det kan altså ikke undgås at man også tænker på hvordan man tager sig ud som kæreste, altså hvordan man præsentere sig. Jeg kan da også se og mærke at min kæreste gør sig lidt umage med sit tøj osv. når vi skal være sammen.Jeg tænker da også lige på hvilket tøj jeg tager på når vi har en aftale, altså jeg griber ikke bare det første det bedste i tøjskabet. Jeg børster da også mit hår og bruger en lille smule makeup så jeg tager mig pæn ud og viser det ikke er ligegyldigt at jeg skal være sammen med ham. Jeg er også begyndt at tænke på at den dag jo kommer hvor han skal se mig uden tøj, altså den dag kommer jo engang i fremtiden, det er jo naturligt. Der har jeg da også tænkt på at jeg vil prøve at præsentere mig så pæn som muligt og shave forneden og i nummi. Det er jo ikke for at lave om på mig selv men bare for at vise at det ikke er ligegyldigt for mig at være sammen med ham. Er det ikke ok at tænke sådan? Altså selvom alle brevkasser bare siger man skal være naturlig?

Svar:
Kære dig,
Hvor er det dejligt at læse, hvor glad du er for din kæreste. Det skinner virkelig igennem 💛 Og det, du beskriver, er meget genkendeligt for mange, især når det er første gang, man har en kæreste.
Du har helt ret i, at man tit hører, at man “bare skal være sig selv”. Men det betyder ikke, at man ikke må gøre sig umage. Der er nemlig stor forskel på at ændre sig for en anden, og på at gøre sig lidt ekstra umage, fordi man selv har lyst.
Det er helt naturligt, at du tænker over dit tøj, dit hår eller makeup, når I skal ses. Det er bare en måde at vise, at det betyder noget for dig. Og som du selv lægger mærke til, gør din kæreste jo også lidt ekstra ud af sig selv. Det er noget, mange gør, når de er glade for hinanden.
Dine tanker om kroppen og det mere intime er også helt normale. Her er det bare vigtigt at huske, at du kun skal gøre noget, når du selv har lyst, og når du føler dig klar. Der er ingen hast, og der er ikke noget, du “bør” gøre for hans skyld. Det vigtigste er, at du føler dig tryg og godt tilpas i din egen krop.
Du må gerne både være dig selv og samtidig gøre dig umage. Bare husk, at det altid skal føles rigtigt for dig ✨
De kærligste hilsner,
Camilla