Hvordan kommer jeg i gang med at tegne ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Lise.
Mon du vil hjælpe mig lidt? Jeg vil gerne igang med at tegne igen. Men jeg er fuldstændig blank. De sidste par måneder, er min spiseforstyrrelse desværre kommet igen, og jeg kæmper nu med vægten. Bare den sidste uge, har jeg tabt 3½ kg. Jeg kæmper rigtig meget med det hver dag, og virvaret fylder bare inde i hovedet, men jeg føler mig fuldstændig tom, når jeg forsøger at sætte mig ned for at tegne eller skrive. Men har du mon nogle gode ideer?!

Svar:
Kære ....
Tak for dit brev. Det er altid dejligt at høre fra dig. Du har taget et stort skridt ved at sætte ord på, det der er rigtig svært for dig. Jeg oplever mange unge kvinder, der har meget svært ved at bede om hjælp. Min oplevelse er, at unge med en spiseforstyrrelse stiller meget store krav til sig selv. Alle fejl skal skjules. Det er derfor helt naturligt, at det påvirker evnen til at udtrykke sig i billeder. Billedet skal jo være perfekt/fejlfri. Jeg ved ikke, om du kan høre, hvor svært det kan blive at tegne en eneste streg ?
Jeg vil meget gerne komme med nogle ideer, hvor du prøver at åbne op:
1.Prøv om du kan finde, det tidspunkt på dagen, hvor du har det bedst.
2.Lav et fast ritual. Så du tegner hver dag på samme tidspunkt.
3.Musik kan hjælpe med at åbne - det kan også være - at pakke sig ind i et tæppe - tænde lys - drikke noget varmt etc.
4.Stort papir (A3) og blyant (minus viskelæder).
5.Tegn med lukkede øjne. Prøv f.eks. at forstille dig, dit værelse som barn, tegn værelset. Det er vigtigt, at det er en oplevelse, du har lyst til at huske.
6.Når du kan mærke, at du mister koncentrationen, stopper du. Lægger tegningen væk uden at rette.
7.Find en måde, du kan afslutte dit ritual på. Det er meget vigtigt med en god afslutning.
Jeg synes du skal prøve det af i 14 dage, før du går videre med din tegning.
Jeg vil ønske dig god arbejdslyst. Du vender bare tilbage, når, du har brug for det.
Kærlig hilsen Lise.