Hvordan hjælper jeg ham bedst?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Jeg har en bedste ven, som mistede sin mor for snart 6 år siden, fordi hun tog sit eget liv, ved at hoppe ud foran et tog. Det er rigtig sørgeligt, at hun ikke tænkte sig ekstra godt om, men hun havde det rigtig skidt. Hun havde en masse sygdomme. Hun drak meget i perioder. Hun havde det bare psykisk svært. Min bedste ven tænker hele tiden på hende. Han tog mig med ind på kirkegården, fordi jeg skulle se hendes gravsted. Jeg vil gøre alt for at se ham smile, men det er bare, som om at intet hjælper. Jeg kan sidde og snakke med ham i timevis, men alligevel virker det ikke rigtig, som om han tager mine ord til sig. Nogengange virker han kold og lige glad med dig, især i de perioder, hvor han tænker på sin mor. Hjælp mig, hvordan kan jeg hjælpe ham bedst? Jeg lytter og støtter ham, jeg siger, at jeg forstår ham, og at han altid kan komme til mig, men det virker ikke, for han kommer ikke til mig, han går med det indeni sig selv... Jeg beder jer, giv mig nogle gode råd?:-( Det sårer mig og se ham sådan! Knus den forvirrede pige.

Svar:
Kære forvirrede pige!!
Gid der var flere der havde venner som dig. Det er helt unikt og fantastisk, at du bruger så meget tid på at hjælpe din ven.
Du gør det rigtige. Du støtter og lytter. Selvom han virker trist og ked, så hører han dig. Selvom han virker kold. Så er han bare træt og tom indeni. Han er trist og ked og det er svært for ham at være glad.
Han har mistet sin mor. Som han har været meget knyttet til. Selv om 6 år er lang tid. Så er det ikke lang tid når man er i sorg. Når man er i sorg - så kommer man ikke selv. Så det er super godt, at du holder fast. Bliv ved. Han skal nok komme over på den anden side, og når han gør det. Så er det din skyld, at det sker. For det er venner der støtter og lytter der hjælper.
Jeg synes også, at du skal spørge ham om han vil kigge forbi chatten her i Cyberhus, fordi her kan han anonymt chatte med en voksen som også gerne vil lytte og prøve at hjælpe.
Kærlig hilsen
Charlotte