Hvordan hjælper jeg
brevkassespørgsmål af
Emilie
14 år
Hej jeg bor på en vej overfor mig bor en mor og 2 børn drengen går i 4 klasse på min skole jeg ser aldrig hans mor aflever eller henter ham han kommer sent hjem med sports taske så går ud fra han går til sport på vej i skole virker han trist og går stor set og kigger ned han scocial i skolen men når han alene ændre han sig og virker trist jeg ser han tit når det weekend går over på en legeplads og spiller bold og sidder på en gynge og kigger ned ved ikke om jeg skal fortælle mine forældre det eller min lære eller hans lære det,

Svar:
Kære Emilie,
Det lyder rigtig betænksomt af dig, at du har lyst til at hjælpe. Du lyder som en omsorgsfuld pige, og det er super fint af dig, at du har lagt mærke til denne familie og denne lille dreng.
Det er rigtig flot, at du selv har tænkt over, hvad du kunne gøre, og om du bør sige det til nogen. Du spørger selv, om du skal sige det til dine forældre, din lærer eller hans lærer. Jeg tænker, at alle dine forslag er gode.
Uanset hvad, så tænker jeg, at det er en god idé, at du fortæller dine forældre om din bekymring. Det er ikke en bekymring, du selv skal gå med og derfor vil det være godt at fortælle dem, hvad du har lagt mærke til ved denne familie og lille dreng. Du og dine forældre kan få en snak om, hvad du oplever, og måske har dine forældre også selv lagt mærke til drengen. Det er bare vigtigt, at du ikke går med det alene.
Du kan også tale med dine forældre om, om det vil være en god idé at fortælle det til din/han lærer. Jeg tænker bestemt ikke, der er noget forkert i det, hvis du har lyst til det. Tværtimod. Måske er din lærer/hans lærer allerede opmærksom på ham, men hvis ikke, så vil han/hun blive det, når du har fortalt om dine oplevelser af drengen. Når du har snakket med din lærer/hans lærer er det op til læreren at finde ud af, om der skal gøres noget. Hvis en lærer oplever, at et barn ikke har det godt, så skal læreren gøre andre opmærksomme på det, så barnet/familien kan få hjælp. Derfor kan det give god mening, hvis en lærer får det at vide, så læreren kan være opmærksom.
Hvis du har lyst til det og mod på det, kunne det også være, at du selv kunne tage kontakt til den lille dreng? Hvis du har lyst, kunne du gå hen til ham, når han går alene eller sidder alene på legepladsen og måske spørge ham, om I skal følges til skole/fra skole eller om I fx skal spille bold. Du kan måske fortælle ham, at I bor på samme vej, og at du har set ham gå alene nogle gange. Nogle gange kan det hjælpe, når en person ved, at der er nogen, der har lagt mærke til det. Det kan også være, at du kender andre børn på vejen eller i området, som du kan hjælpe ham med at komme i kontakt med, så han har nogen at lege med i weekenderne.
Du skal vide, at det er super sejt af dig, at du har skrevet herind med et ønske om at hjælpe en lille dreng, som du ser har det lidt svært. Det er dejligt, at du har lysten til at hjælpe, men du skal huske, at det er godt at få snakket med nogen, da du ikke skal gå med bekymringen og føle et ansvar for at løse situationen selv.
Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme i vores 1-1 chat, hvis du har brug for at tale med nogen om det.
Jeg håber, du kunne bruge svaret.
De venligste hilsner,
Kathrine.