HVordan han kunne finde på det
brevkassespørgsmål af
Luna
16 år
Hej stranger:) For 2 måneder siden mødt jeg en dreng på 17 og jeg er godevenner med hans bedsteven og ham som jeg er venner med det han bedsteven. Jeg er forresten 16. Så han wingmanet os. Jeg kunne ikke lide ham i starten, men så begyndte vi og skrive meget mere sammen synes jeg han var sød. Han bor på fyn og jeg fra Jylland, så vi var kinda like long distance. 12 Januar 2019 vores første møde har vært fantastisk, jeg tog hjem til ham og vi havde det så sjovt sammen med ham og hans bedsteven. Så gået der nogle uger det var 19 Januar 2019 kom de her og vi hyggede os meget. Da mig ham og jeg lå i seng "love u" sagde jeg. Ved godt det var lidt tidligt men jeg mente det. 3 fabruar var jeg sammen med ham og vi var alene hjemme og ja vi lavede aftensmad sammen ja, det var så hyggeligt. 15 Fabruar var hjemme hos ham igen og vi var til fest sammen osv. Så der jeg sat mig på en bænke i togstationen fik jeg en besked fra ham "Hej, ved godt det du ikk vil høre lige nu men synes vi skal stoppe://". Tårerne falder af fra mine øjnene.Grund til og han stoppe mellem os var fordi jeg ikk kunne give ham modstand fek: når han spøger om vi skal ude og have det sjovt med hans vennerne. Siger jeg altid ja og han vil have at jeg ikke skal hele tiden give ham ret i alt. Ja, jeg siger squ selvfølgelig ja fordi jeg gerne vil se ham være glad. Så ja vi skændes på en måde. Vi snakkede sammen på telefon. Jeg sagde jeg vil prøve og give ham modstand og "respekt for du gerne vil prøve det" sagde han. Altså hvis man kunne lide en rigtigt megett, giver man bare ikke op bare fordi man laver et elle andet små fejl, så det sådan jeg gjorde. Så jeg gav ikke op, provede mit bedste så vi kom sammen igen. 8 Marts var jeg sammen med ham og han andre venner, vi så X-factor også senere om aften var vi ude og hygge køretur, Vi kørt bare hen til nogle andre byer det var hyggeligt, selvom jeg ikke snakkede så meget. Jeg har lige mødt dem og skal samle nogle ord for at sige noget og var også genert. Næste morgen da vi stod op, snakkede vi ikke så meget. Han blev irriteret over dengang jeg var sammen med hans venner hold jeg min kæft som sagt var genert osv. Han droppet mig igen pga dette og lige efter han tog min mødom. Jeg var så foelsket i ham. JEg gav ham alt jeg havde, men føler bare han tog alt det jeg har givet og smuttede. Jeg græd imens jeg var i tog, jeg var så såret. Den aften skrev jeg til ham " jeg vil gerne gør noget ved det, hvis bare du vil givmig lidt tid for vise, hvormeget jeg elske og snakke" han bliver bare ved med og sig " nej, det slut". Så næste dage skrev jeg til hende som jeg mødte, at det var hyggeligt og være sammen med dem og nederen at jeg ikk siger ingenting.. Så skrev ham som jeg havde noget med at jeg ikke skal lade hans venner værog ham vær. Kaldt mig taber og sagde han var fuldstændig ligeglade med mig osv.. vi skændes. Senere den aften sendt han mig en langt roman med massere gode undskyldninger. Der stod at "han var en kæmpe svin over for mig og mente ikke jeg var en taber alt det han havde sagt. Han vil have jeg snakker med han venner når jeg sammen og ikke bare genert osv og sagde han sætter pris på jeg kun vil se ham være glad, men du må gerne sige nej hvis du ikke gider.  Han vil give det en chance til for at ja snakke med hans venner osv fordi han vil gerne have mig med så vi kan hygge os sammen og han undskylder for han har gjort mig ked af det og "lovede" mig der ikke blir mere af det her piss og sagde stoler på alt jeg siger" så jeg gav en chance til fro alt det her, men så gået der 2 dage. skrev han " ved godt jeg er kæmpe svin over for dig nu igen, synes alt det skal stoppe, føler for det første ikk jeg har tid til det og føler ikke rigtig eftersom jeg har droppet dig to gange indenfor 2 uger, og forstår ikke hvordan du kan blive ved at gå tilbage til mig og jeg ved at jeg vil komme til at gøre dig ked af det nu og jeg ved jegikke holder det jeg lovede i søndags, men det sådan det dsver. sorry://" så jeg skrev bare at hvorfor han skulle være sådan over for mig! " Kan jeg ikke svare dig på, men lover dig så en ting nu og den vil jeg holde, og det er at jeg ikke kommer til at såre dig mere efter den her gang, ved godt det ikke sjovt, mensådan er livet bare nogengange, det heller ikk sjovt for mig at skulle blive ved såre dig" . hvis du ikke vil såre mig, hvorfor forlader du mig svared jeg. " woaw Lun.., fordi det ik hænger sammen mellem os. har lige fortalt dig jeg ikke føler det er det rigtige efter jeg har droppet dig efter to gange indenfor 2 uger": Jeg stolede på alt du sagde for 2 dage siden. Jeg var glad da for du villegive mig en chance for at snakke med dine venner osv. Jeg var så glad, da jeg fik den besked. Nu vil du droppe mig fordi du ikke følte rigtige svarede jeg.
"Lun.. jeg lukker den her,du må have det fantastisk oghåber du kommer hurtigt over mig og finder en anden som du fortjener i stedet for en som mig, farvel Lun.." efter 1 time skrev han at jeg aldrig skal kontakte ham igen.  Jeg har det virkelig hårdt alt det der skete, føler bare han barevil giv slip på hver gang han finder et eller andet fejl. Det mere hådt for mig, når jeg givet ham alt. Jeg elskede ham så meget, selvom vi kun havde noget i 2 måneder. Jeg ved ikke hvad jeg skal gør. Jeg vil have ham tilbage. Kan ikke lade vær med at tænke på ham.. Vil du hjælpe mig? Hvad skal jeg gøre? ://

Svar:
Kære Luna
Lige så fantastisk som kærlighed kan være, lige så sårende og uretfærdig kan den også føles, når man oplever at ens kærlighed ikke er gengældt. Det kan efterlade et kæmpe tomrum, når den man er forelsket i slår op, og jeg kan godt forstå, hvis det gør rigtig ondt lige nu. Jeg vil derfor gøre mit bedste for at hjælpe dig, og jeg håber at mine råd og refleksioner, kan give inspiration til, hvad du skal gøre.
Ud fra det du fortæller, så synes jeg faktisk det lyder til, at det har været et utroligt hårdt forhold for dig at være i. Det lyder nemlig til, at du har været igennem en følelsesmæssig rutsjebanetur, hvor det den ene dag er gået fantastisk med dig og din ekskæreste for et par dage efter at opleve, at han går fra dig. Fra mit synspunkt, så har din ekskæreste hele tiden skiftet mellem at ville dig og faktisk opføre sig rigtig træls overfor dig, selvom du har gjort dit allerbedste for at vise, at du er glad for ham og vil ham det bedste. Han har såret dig gang på gang, og det fortjener du ikke. Du fortjener en kæreste, der kan se hvor fantastisk en person du er og som sætter pris på dig og de værdier, som du lægger vægt på i et forhold. Du skriver eksempelvis selv, at hvis man kan lide en rigtig meget, så giver man ikke bare op, fordi man har lavet småfejl, og derfor har du kæmpet for din ekskæreste. Fra mit perspektiv, så virker det ikke til, at din ekskæreste har haft samme tankegang, og selvom han har givet dig flere chancer, så har han også været hurtigt til at give op og finde fejl ved de ting du har gjort og ved dig som person. I stedet for at sætte pris på, at du har været fleksibel og sagt ja til de ting han har foreslået, for at gøre ham glad, så er han blevet irriteret og har kun set de negative ting ved situationerne. Det er dårlig stil, når du blot har forsøgt at være en god og omsorgsfuld kæreste, der faktisk har prøvet at imødekomme de ting han har efterspurgt.
Grunden til at jeg skriver de her ting er, at når man er forelsket, så kan man blive så vild med personen, at man nærmest vil finde sig i alt. Man glemmer helt at stoppe op og mærke efter, simpelthen fordi at kærlighed gør blind, og jeg tror måske lidt, at det er det, der er sket for dig. Det er helt normalt, at man kan få det sådan, og netop derfor er det også godt, at du skriver her i brevkassen, fordi du rækker ud efter hjælp og nye perspektiver på din situation. Jeg ved du stadig er forelsket i ham og gerne vil have ham tilbage, men prøv at tænk på, hvad du ville tænke, hvis det var din veninde, der stod i din situation. Ville du så synes det var ok, at hendes fyr opførte sig sådan, og droppede hende to gang indenfor to uger? Og hvis det var din veninde, ville du så ikke synes, at det var virkelig råddent gjort, hvis hendes kæreste var gået fra hende efter at have taget hendes møddom? Ville du ikke synes, at hun fortjente en kæreste, der satte pris på hendes kærlighed og omsorg? Min pointe er, at jeg synes du skal prøve at overveje om du og din ekskæreste egentlig er gode for hinanden. Det kan være rigtig svært, når du stadig holder af ham, men prøv alligevel, for måske kan det gøre situationen lettere at være i for dig.
Det kan være rigtig hårdt at komme sig over kærestesorger, og det kan føles som om, at verden ramler sammen om en. Men selvom det er hårdt lige nu, så er jeg sikker på, at det med tiden bliver bedre. På et tidspunkt vil du opleve, at skyerne letter og glæden (lige så stille) vender tilbage. For nemmere at kunne overkomme situationen, så kan det være en rigtig god ide at tale med nogen om de overvældende tanker og følelser, der fylder lige nu. Det kan eksempelvis være, at du har en god veninde du kan tale med, eller at du har lyst til at fortælle din mor/far om det hele. På den måde kan du få luftet lidt ud i hovedet, og måske de har nogle gode råd til, hvad du skal gøre. Du kan også prøve at fylde tomrummet ud med noget andet. Det kan eksempelvis være, at det vil være en hjælp, hvis du i en periode opsøger sociale fællesskaber lidt mere, så du udfylder tider og får mulighed for at glemme din ekskæreste i nogle timer. Der findes mange gode tips til, hvordan man kan komme sig over sine kærestersorger, og Mindhelper har lavet en liste med 10 gode råd til, hvordan man kommer sig over sin ekskæreste, som du kan prøve at tjekke ud.
Jeg håber du kan bruge mine råd og tanker, selvom det måske ikke helt var det svar, som du havde håbet på. Husk, at du fortjener en kæreste, der holder af dig for den du er, og som er villig til at give dig den tid, som du har brug for at blive tryg. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange varme hilsner fra Maren