Hvordan glemmer man det
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus I går var jeg til noget hyggedruk sammen med en veninde, hvor der var to drenge jeg kender, som er virkelig søde og en jeg ikke kender. Jeg ender med at bliver virkelig stiv fordi de under drukspillet konstant uddeler mig tårene. Jeg er ikke i stand til at tænke klart og jeg lægger mig egentlig bare ned for sove. Jeg husker det som jeg pludselig vågner til en der prøver at bolle med mig og jeg forstår det ikke rigtig så jeg. I starten tror jeg det er en af de drenge jeg kendte så det gør det lidt bedre men jeg opdager så at det er ham den fremmede. Jeg stopper det ikke men jeg havde virkelig ikke lyst jeg gør bare hvad han siger. Det følte lidt voldtægts agtigt fordi han ikke kysser mig, dog lades jeg stadigvæk som om det er okay ved at stønne. Han siger at jeg er stram, hvorfor mon altså. Jeg husker ik om jeg gik før han blev færdig eller om det var efter. Men jeg går derefter op og sover i udestuen og gider virkelig ikke se ham, det siger min veninde også at jeg bare vil lægge derinde alene. Han henter mig senere og siger at kondomet gik i stykker jeg husker ikke engang vi brugte det. Han overføre penge til en fortrydelsespille som jeg dagen efter tager. Jeg lægger mig ind og sover igen og han lægger sig ved siden af mig helt op i ansigtet det gider jeg ikke det der så jeg vender mig om. Hele morgen griner mig og min veninde bare lidt af det, for det jo ligemeget. Men jeg har det lidt mærkeligt jeg tænker hele tiden på det og det som om ting ikke er det samme længere. Jeg har ikke tilføjet ham tilbage jeg vil helst aldrig se ham igen. Altså det er jo lidt ligemeget men alligevel synes jeg bare det klamt af ham at gøre når han ved hvor stiv jeg var og jeg var gået ned for at sove alene. Jeg vil ikke melde dette da jeg ikke vil skabe problemer og gider ikke blive udstillet på den måde og jeg afviste ham jo ikke det kan jo godt være jeg har sagt ja uden jeg kan huske det. Det ville også gøre det svært for mig at glemme hvis det blev en sag. Det ville ikke være et ligeså stort problem for mig hvis det var en jeg kendte rigtig godt men han var en fremmed jeg ved intet om ham. Mit spørgsmål er egentlig bare om det er seriøst og hvordan jeg kan glemme det. Er det voldtægt?

Svar:
Hej Dig,
Hold da op, det lyder godt nok som en yderst ubehagelig oplevelse for dig og hold da op, hvor er du sej, at tør at stille dit spørgsmål her i brevkassen. Du er desværre ikke den eneste, som har oplevet dette eller noget lignende.
Hvornår er noget et sekuelt ovegreb eller voldtægt? Det er det når en person vil tvinge en anden til noget seksuelt, man ikke ønsker at deltage i, uanset om det lykkes eller ej, og uanset om det er en, du ikke kender eller kender, og uanset hvor det er sket. Både drenge og piger i alle aldersgrupper kan blive udsat for seksuelle overgreb.
Som du beskriver episoden, er der ingen tvivl om, at du har været udsat for et sekuelt overgreb. Det er også selvom man ikke får sagt fra, som der kan være mange grunde til, at man ikke får eller tør gøre. Så jeg vil gerne understrege at du intet har gjort forkert. Selv hvis du havde sagt ja til at I skulle have sex, så er det stadig helt i orden at fortryde!
I dag er der et stort fokus på samtykke og det er blandt andet for at undgå situationer som du har oplevet. Begge parter skal sikre sig, at den anden også er gerne vil have sex og når man er for fuld og i nogle situationer har fået for meget alkohol, er man ikke i en situation, hvor man kan sige fra.
Jeg kan godt forstå, at det er noget som du tænker en del på efterfølgende og det er der intet forkert i. Du skriver at du ikke ønsker at melde det og det er kun dig selv, som kan mærke efter om det er det rigtige eller ikke er. Dog vil jeg gøre dig opmærksom på, at oplevelser som denne er noget, som kan komme til påvirker dig senere i dit liv, hvis du ikke får bearbejdet den oplevelse. Det skal dog siges, at det variere fra person til person, hvor meget det kan påvirke ens liv.
Der findes forskellige steder, hvor man kan få hjælp, hvis man ikke er ønske en alm. psykolog. Du kan blandt andet finde hjælp på voldtægt,dk,  de tilbylder facetoface rådgivning og behandling til unge udsat for voldtægt og seksuelle overgreb. Kan kontaktes anonymt på telefon.
Men det er kun dig selv, som kan mærke efter om det er det rigtige for dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
mvh. Anja fra Cyberhus