Hvordan foregår sex?
brevkassespørgsmål af
Syllvester
13 år
Hey... jeg er klar til sex, og min kæreste er også men hi er ik helt sikre på hvordan sex foregår. Fx hvordan man giver finger gør hinde våd og bruge en kondom...? Håber i svare:)

Svar:
Kære dig,
Hvor dejligt, at du har en kæreste, du er glad for. Sex første gang kan virke enormt overvældende - næsten skræmmende - for langt de fleste. Så jeg er også helt sikker på, at der sidder mange derude med samme spørgsmål som dem, du stiller.
Når man skal have sex første gang, kan man godt være ret nervøs. Derfor er det super vigtigt, at man tager det helt stille og roligt, og snakker en masse med hinanden, så det ikke går for hurtigt. Når man skal have sex, er det vigtigt, at der er vådt, for det kan godt gøre ondt på begge ellers. Når piger bliver tændte og liderlige, producerer skeden en væske, som gør den våd og dermed klar til, at noget skal derind. Der spiller mange ting ind i denne proces - hvor tændt pigen er, om hun slapper af og giver slip, men også nogle mere biologiske ting som hormoner. Nogle kvinder bliver meget våde, andre bliver ikke så våde. Derfor kan det være en rigtig god idé at bruge glidecreme, så det glider uden problemer. Pigen bliver som sagt våd, når hun bliver opstemt, ligesom drengen på stiv pik, når han bliver opstemt. Det er meget forskelligt, hvad der skal til for, at man bliver tændt. Derfor er det også vigtigt, at man giver sig god tid til at varme op og blive klar. Det er også meget forskelligt, hvad man kan lide og hvad man ikke kan, så det er noget med at prøve sig frem og snakke sammen. For eksempel kan I prøve at røre ved hinanden og fortælle hinanden, hvad der føles rart. Mange kvinder kan godt lide at blive rørt omkring klitoris, som sidder lige inden urinrøret på pigen (læs mere om klitten her). Selvom det ikke er ret meget af klitoris, man kan se, så er klitoris faktisk ret stor. De fleste kvinder har områder omkring på kroppen, der er forbundet via klittens nerver - for eksempel inde i skeden eller omkring brystvorterne. Derfor kan det også være rigtig dejligt at blive rørt der. En god måde at varme op på er, som du også skriver, at bruge fingrene - eller give finger. Der er det også helt forskelligt fra pige til pige, hvad man kan lide, så snak endelig med hinanden, og spørg din kæreste, om hun kan lide det, du gør. Du kan også prøve at opfordre hende til at vise dig, hvad hun godt kan lide.
Når man har sex, er det rigtig vigtigt, at man husker at bruge kondom. Både for at undgå at blive gravid, men også for at undgå at få sexsygdomme. Det kan godt være lidt besværligt at få kondomet ordentligt på, især når man ikke har prøvet det så mange gange før. Derfor kunne det være en god idé at øve sig lidt i at få sat det rigtigt på. Du kan læse mere om kondomer her, hvor du også kan se en video, der viser, hvordan du får det på.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Sophie