Hvordan føles en orgasme?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg er vildt meget i tvivl om jeg kan få en orgasme. Hvordan skal det føles? Og hvor lang tid skal det vare? Hvad er normalt? Hvordan er man sikker på om man har fået en orgasme?

Svar:
Hej med dig,
Det er nogle virkelig gode og vigtige spørgsmål du stiller.
Langt de fleste mennesker er i stand til at få orgasme, men det tager tid at lære sin krop så godt at kende, at man kan opnå orgasme. For at kunne få orgasme skal man bruge lang tid på at udforske sin krop, og mærke efter hvad man godt kan lide - både alene og sammen med andre. Næsten halvdelen af alle kvinder mellem 19 og 20 år, der ikke har en fast kæreste, har ikke prøvet at få orgasme, så du er langt fra den eneste.
Hvordan orgasmen føles er meget individuelt, og jeg kan derfor desværre ikke sige noget om, at det føles præcis sådan og sådan. Det eneste, der med sikkerhed går igen er, at det føles dejligt. Virkelig dejligt.
Der er stor forskel på, hvor lang tid en orgasme varer. Alt fra nogle få sekunder til et minut eller to er normalt. Det varierer både fra person til person, men også fra gang til gang.
Du spørger til, hvordan man er sikker på, om man har fået en orgasme. Lad mig svare på det på denne måde: hvis du er i tvivl, så har du formentlig ikke fået en orgasme. Når først du har fået den, så er du ikke i tvivl.
Held og lykke, og god orgasme-jagt!
Siv