Hvordan får jeg min mor til at sige “ja“?
brevkassespørgsmål af
Elena
11 år
Jeg ville gerne have et dav hamster men min mor siger nej! Jeg har allerede haft to kaniner men de stark af hele tiden og nu er de væk. Min mor siger at vårs kat spiser dem. Hvad skal jeg gøre!!!

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, du gerne vil have en hamster, så det er da rigtig træls, at din mor siger nej. Har du prøvet at spørge hende lidt mere ind til hendes grunde til, at hun siger nej?
Det er et rigtig stort ansvar at have kæledyr, da de skal passes og plejes hver dag. De skal også passes, hvis I skal på ferie eller afsted hjemmefra mere end én dag. Det kan måske være sådan noget, din mor tænker på, når hun siger nej?
Der er mange lige som dig, der gerne vil have en dværghamster, og det forstår jeg godt, for de er super søde. Men faktisk er det sådan med dværghamstre, at de sover mest om dagen, og er vågne om natten. Derfor vil de være trætte, når du er vågen, og når du gerne vil sove, så kan de godt finde på at larme. Derfor er der mange, der godt kan blive trætte af at have fået en hamster, fordi de ikke så tit vil lege, når man gerne selv vil. Hvis du ikke allerede vidste det, så kan det være, du skal tænke over, om du egentlig vil synes det er sjovt at have et kæledyr, der gerne vil sove, når du er vågen. Måske kan det også være en grund til, at din mor siger nej?
Du skriver også, at I har en kat, som hun er bange for vil spise dem, og det ville selvfølgelig heller ikke være så godt, hvis det skete. Nu hvor din mor siger nej til hamsteren, kunne du måske prøve og lege lidt mere med jeres kat, og nyde, at I har et andet kæledyr? Hvis du viser, at du kan tage dig rigtig godt af jeres kat, kan det være, din mor engang synes, det kunne være en god idé med et nyt kæledyr.
Held og lykke!
De bedste hilsner fra Vicki