Hvordan får jeg fald mave
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej. Jeg er 21 år, 1.70 høj og vejer mellem 63 og 66 kg. Mit vægt er jeg egentlig rimeligt ligeglad med, den passer sikkert til min kropsbygning. Men min mave! Den er jeg træt af. Jeg er begyndt at dyrke sport en gang om ugen og får taget en kort løbetur en gang i mellem, og derudover tager jeg måske et par hundrede mavebøjninger 3-5 gange om ugen. Men det hjælper ikke på min mave, der ikke er stor, men bestemt heller ikke flad. Jeg spiser ikke ultrasundt, men okay fornuftigt, så jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Det er ikke et meget sort problem, men det irriterer mig lidt hver dag. Hvis jeg ikke kan være tilfreds med min krop som 21-årig, hvornår så? Hvad kan jeg gøre? Vil flere mavebøjninger hjælpe?

Svar:
Hej med dig
Og tak for dit spørgsmål, som jeg tror du deler med rigtig mange kvinder.
Ud fra det du fortæller mig, lyder det til at din vægt og figur er helt normal og at måske skal prøve at se din topmave som en dejlig kvindelig ting. Prøv engang at kigge på mange andre kvinder på din egen alder, eller måske også et par år ældre. Så vil du se at rigtig mange har en lille topmave, hvilket er det mest normale hos kvinder.
Men derfor kan du jo sagtens træne din mave og holde den i skarp træning. Det er der ikke noget galt i og det lyder jo til at du træner rigtig meget. Faktisk lyder det til at du træner lige i overkanten af mavebøjninger. Jeg vil anbefale 3 gange om ugen og så ca. 50-100 stykker pr. gang. Det er rigeligt og derfor kan jeg i stedet for give dig lidt tips til hvordan du skal træne dem
Du skriver ikke hvad det er for en slags mavebøjninger du laver. Men hvis det er de klassiske, hvor du ligger på gulvet på ryggen med fodsålerne i gulvet og trækker overkroppen op og hen mod dine knæ, er de sjældent nok til at få fat i alle de muskler omkring maven, der er nødvendige at træne for at opnå den flade mave. Typisk træner de primært hoftemusklerne, som jo ikke er målet.
Hvis du kigger lidt på denne artikel, kan du læse lidt mere om hvilke muskler du skal træne, hvorfor, hvordan og hvor meget. Og på denne side, kan du finde de øvelser der træner de muskler i maveregionen der skal til. Artiklerne handler om at opnå det såkaldte sixpack, altså hvor mavens muskler virkelig træder frem. Selvom det ikke nødvendigvis er det du søger, er det de samme ting der gælder.
Pøj pøj med din videre vej mod fladere mave, eller en accept af den der er :-)
Claus