Hvordan bliver jeg gladere for min krop?
brevkassespørgsmål af
Mille
14 år
Selvom jeg måske inderst inde ved at jeg nok er en helt almindelig pige med en helt almindelig krop har jeg svært ved at overbevise mig selv om det. Jeg synes altid der er noget i vejen med min krop og jeg er megablufærdig og har svært ved at vise mig frem. Fx til idræt og sport når man skal i bad eller hvis man bare er med familien i badeland eller noget. Jeg bryder mig virkelig ikke om det og vil helst bare gemme mig. Det gør jo så også at jeg føler mig meget ufri. Forleden skulle jeg have bar numse med en veninde for første gang. Jeg vidste det jo i lang tid i forvejen så jeg havde jo god tid til at vende mig til tanken og det var også snakket igemmen og det hele. Alligevel blev jeg mere og mere nervøs jo nærmer jeg kom og mine hænder rystede sygt meget da jeg skulle have underbukserne af. Der gik megalang tid før jeg var komfortabel med det og kunne slappe lidt af. Og jeg kender jo ellers min veninde ud og ind og er helt tryg ved hende. Men kan bare ikke slappe af ved det. Har i nogen gode råd hvordan man måske blir mere komfortabel med sin krop?

Svar:
Hej du
Årh, det kan virkelig mærkes, hvad der fylder hos dig og tankerne omkring din krop. Det der med at have det svært med sin krop er bare så hårdt og tungt at være i. Det kan fylde helt enormt meget og det er både piger og drenge og mænd og kvinder, unge og voksne som er utilfredse med noget.
Som du skriver, så ved du måske godt, at du er en helt almindelig pige, men du føler det ikke helt sådan indeni. Og sådan er jeg helt sikker på, at mange andre også har det. Så på den ene side er du faktisk ret 'normal' ved at have det sådan. Men på den anden side, så kan jeg altså godt forstå, du godt kunne tænke dig at få l nogle råd. Og her får du et par stykker af mine tanker, og der findes meget andet, du også kan gøre.
1) Du kan måske få noget godt ud af, at fokuser på de ting, du godt kan lide, ved din krop. Måske skal du selv lave liste eller spørge dine veninder om, at skrive nogle søde ting om dig, som du kan have liggende på et bord eller hænge op på en væg. Så kan du blive mindet om dem.
2) Du kan skrive de negative tanker ned i en bog og så skrive en positiv ting ved siden af den negative. Måske vil det betyde at den negative ikke får så meget fokus.
3) Du kan sætte tid af til lave noget, som gør dig glad, måske især i de perioder, hvor du er meget ked af din krop. Så kan du måske tænke lidt på noget andet.
4) Det kan være, du skal finde en at tale med, hvis du synes, det er svært. Det kan være en god veninde eller en voksen.
Selvom du har fået de har råd, så vil jeg gerne forberede dig på, at det ikke er noget, man bare lige slipper igen. Og det er ikke nemt at lære at tænke på en ny måde. Der skal nok noget tid til, hvor man øver sig i at vende sig af med de negative tanker. Især hvis man har har det sådan i lang tid, for så sker det helt automatisk. Men du kan i hvert fald se, om det gør en positiv forskel at følge nogle råd.
Jeg krydser fingre for dig.
Mai