Hvordan bliver jeg fofatter og...
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej Sanne. Jeg er 11 år, og har en drøm om at blive fofatter. Jeg er i gang med at skrive min egen bog, som handler om et liv efter døden. Lyder som noget man har hørt før, men sådan virker det ikke når man læser den. Men mine spørgsmål er: Kan du finde et sted, hvor man kan få et gratis-brevkursus i at være forfatter? Hvordan får man udgivet en bog? Er det svært? Det går jo nok an på hvor god man er, men har du et bedre svar?

Svar:
Hej!
Hvor er det en spændende drøm, du har! Da, jeg var på din alder, havde jeg også en drøm om at blive forfatter. Lige nu gør du det helt rigtige; - du er i gang med at skrive! Mit første råd til dig er at blive ved med at skrive. Få en voksen (måske din dansklærer) til at kigge på det undervejs i skriveprocessen og få vedkommende til at komme med kommentarer, så du kan videreudvikle dét, du har skrevet.
Mit andet råd er at holde øjnene åbne for skrivekonkurrencer. Hvis du ikke kan finde nogle konkurrencer, så gå til din skolebibliotekar og hør om muligheden for at oprette en konkurrence på din skole. Du kan også gå til det lokale bibliotek og snakke med dem om en konkurrence. Jeg sidder faktisk lige og tænker på, om jeg skal oprette en skrivekonkurrence her på cyberbiblioteket (den tanke vil jeg lige tænke videre over :) ).
Jeg kan ikke finde et brevkursus i at være forfatter. Tænker du på et kursus, som foregår over nettet, eller tænker du på ét, hvor man mødes med andre, som har samme drøm? Jeg ved, at der er nogle højskoler, som har forfatterkurser, men det koster penge. Mit tredje råd er, at du hører din lærer og evt. skolebibliotek eller den lokale bibliotekar ad, om det er muligt at oprette et skrivekursus.
Det er desværre ikke ligetil at udgive en bog. Du kan prøve at sende din bog til forskellige forlag. Nogle forfattere vælger at betale for deres første udgivelse, da de ikke kan få et forlag til at udgive deres bog. Du kan måske ligge din bog ud på nettet? Det er nok ikke lige svaret, du ønsker, men det er desværre ikke så nemt at udgive en bog.
Jeg stødte på dette link . Jeg kender hjemmesiden, og den er god til børn. Du skal dog bruge unilogin for at bruge siden. Spørg din lærer, om I har adgang til siden på skolen.
Derudover vil jeg anbefale dig at oprette dig som bruger på www.boggnasker.dk, som er et site med læse- og skrivetip. Her kan du komme i kontakt med andre på din alder, som også er glade for at skrive.
Ja, og så vil jeg selvfølgelig også anbefale dig at benytte dig af skriveværkstedet her på cyberbiblioteket. Og kig evt. på de tips og trick, jeg har på biblioteket.
Mit største råd til er; fortsæt med at skrive og kæmp for at blive bedre til at skrive; så er du på rette vej.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd.
Mange Hilsener fra Sannie - Biblioteksvejleder Cyberhus