Hvor stor er den?
brevkassespørgsmål af
Klimek
12 år
Hej! Er en pige på 12 år, som er begyndt at blive lidt liderlig.. Jeg har her på det sidste tænkt meget på, hvor stor en 12 årigs drengs pik egentlig er? Er det normalt, og hvor lang er den i gennemsnittet? Håber jeg får svar!!

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvor stor en 13-årigs penis er. Så vidt jeg ved, er der ikke lavet nogle undersøgelser af dette. Jeg vil alligevel forsøge at svare på dit spørgsmål.
Det er normalt, at drenges penis begynder at vokse sig større, når de kommer i puberteten. De fleste drenge rammer først puberteten, når de er mellem 13 og 16 år og derfor vil mange 12-årige ikke have oplevet, at deres penis er vokset færdigt. Det er faktisk sådan, at den kan vokse helt, indtil drengen er 18-20 år. Desuden vil mange 12-årige slet ikke være kønsmodne endnu, hvilke også betyder, at mange slet ikke er klar og i stand til at dyrke sex endnu. Det er selvfølgelig individuelt fra person til person.
Jeg vil også gøre dig opmærksom på, at det er helt normalt, at man som 12-årig pige begynder at blive liderlig og tænke på sex. Men det betyder ikke nødvendigvis, at man er klar til sex. Det kan være, at du skal forsøge at finde ud af, hvad du selv kan lide, før du begynder at have sex. Du kan læse om onani og hvordan man kan finde ud af, hvad man selv kan lide her.
Mange kan have en opfattelse af, at det er normalt at have sex i en ung alder. Men faktisk begynder de fleste først at have sex senere. Gennemsnittet er i Danmark 16 år for første gang, man har sex. Derfor har du slet ikke travlt. Husk på at det er rigtig vigtigt, at du selv er klar, før du begynder at have sex.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Signe M.