Hvor meget kan de bestemme?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg er en pige på 16 år, der bor i pleje hos en skøn familie. Jeg elsker min plejemors familie næsten lige så meget, for ikke at sige mere, som jeg elsker min biologiske mors familie, så alt er jo bare perfekt. Og alligevel ikke. Jeg har lige haft et stort skænderi med mine plejeforældre, fordi jeg gerne vil have en ny mobil, og det skal være en "touch". Min nuværende touchmobil er gået i stykker - jeg har tabt den for meget, så touchfunktionen virker ikke særlig godt. Jeg købte den for mine sidste konfirmationspenge. Jeg har lånt en gammel mobil af en af mine veninder, og det er jeg glad for, men vil bare gerne have en ny en. Jeg bruger dog stadigvæk min touch lidt, for jeg hører musik på den. Jeg fortalte dem så, at jeg gerne vil have en ny mobil, men det sagde de, at jeg ikke må, fordi jeg for det første ikke passer godt nok på mine ting, og for det andet bare kan sende min mobil til reparation, da der stadig er garanti på. Men nu er det sådan, at musik virkelig er mit liv, og jeg hører musik, når jeg løber (det gør jeg stort set aldrig, men har lige fået løbetøj i fødselsdagsgave, så det skal jeg i gang med), når jeg cykler, kører i bil osv. osv. Ved hver given mulighed gør jeg det. Jeg har også en iPod, som jeg fik i konfirmationsgave, men da jeg ikke kan finde mit opladerstik, kan jeg ikke bruge den. Nu har jeg dog lovet, at jeg sender mobilen til reparation, og så skal jeg bare købe et nyt stik. Det koster 150 kr. Men kan det være rigtigt, at de skal bestemme, om jeg må købe en ny mobil, når det er for mine egne penge? Jeg har også et pengeproblem, for jeg skylder mange penge væk. Det ved de dog ikke. men de ved, at jeg har et pengeproblem. Jeg har nemlig i over halvandet år brugt alle mine penge, inkl. tøjpengene, på slik, og det kan jeg godt se nu er dumt. I al den tid, jeg købte slik, styrede jeg selv både lomme- og tøjpenge. Men da min plejemor fandt ud af det, begyndte hun at styre mine tøjpenge igen, og det synes jeg er helt fint. Men hører gallakjoler ikke ind under tøjpengene? Jeg skal begynde på hg efter sommerferien, og der skal jeg jo ud og rejse med skolen, men det siger min plejemor, at jeg selv skal betale. Kan det være rigtigt?

Svar:
Hej Line
Jeg er glad for at høre, at du virkelig holder af din plejefamilie. Husk på, at de også holder af dig, og at de gerne vil hjælpe dig.
Ja, det er ikke let at lære det med at få pengene til at slå til!!!
Men det er bare nødvendigt at få det lært, for om to år, så skal du med stor sandsynlighed flytte hjemmefra, og så skal du jo have penge til alle de ting, som dine plejeforældre betaler i dag: Husleje, mad, vaskepulver, el, vand osv. Tro mig: Det bliver ikke nemt. Og det bliver slet ikke muligt, hvis du ikke har lært at finde den billige løsning.
Jeg ved, at det er et "surt" voksensvar, men jeg kan godt huske, hvordan det var. Jeg var også træt af, at mine plejeforældre ville have mig til at lave regnskab over de penge, jeg brugte, for så at kikke det igennem sammen med mig for at se, om jeg kunne købe nogle af de ting, jeg købte, billigere.
Men alligevel gik det tit galt. Jeg fik godt nok betalt min husleje, men det var tit, jeg ikke havde penge til mad sidste uge på måneden. Så levede jeg af havregryn, somme tider med vand, eller af spaghetti.
Når jeg gerne ville købe noget, der var dyrt, ønskede jeg mig penge til at købe det til min fødselsdag og til jul. Det var både, når jeg skulle have noget tøj, der kostede mere, end jeg kunne spare sammen i mine tøjpenge ekskl. vinterstøvler eller vinterjakke ... Og da jeg gerne ville købe et kamera.
Senere har jeg været glad for, at mine plejeforældre holdt fast i, at jeg ikke bare skulle bruge mine penge, og jeg begyndte at bruge det, jeg havde lært. Så nu er min økonomi helt fin. Og jeg kan leve for meget få penge, når det er nødvendigt, eller når der er noget, jeg gerne vil spare sammen til.
Jeg synes, du skal prøve at snakke med dine plejeforældre om en måde at lære at få orden på din økonomi og også få fortalt dem, at du skylder penge væk. Det er alt for svært for dig selv at få orden på det, for hvis du kunne, havde du jo gjort det for længe siden.
Når du skylder penge væk, og du ikke har lavet en plan for, hvordan de bliver betalt tilbage, vil det bare være sådan, at hver gang du får penge, er de brugt til at betale tilbage til dem, du skylder penge. Men med hjælp til at lave en plan vil du kunne få gælden ud af verden, og så er de penge, du får, jo nogle du selv kan bruge eller spare op til det, du gerne vil købe.
Jeg vil tro, at gallakjole også skal købes for dine tøjpenge. Men du kan jo prøve at spørge din sagsbehandler, om der er mulighed for en bevilling til en gallakjole ... Jeg kan huske, at jeg dengang fik en bevilling til nogle vandrestøvler, da vi skulle på tur med gymnasiet. Så måske er der en mulighed.
Venlig hilsen
Sisse