Hvor kan jeg få hjælp?
brevkassespørgsmål af
L
24 år
Hej! Jeg blev udsat for psykisk vold og seksuelt misbrug af en ældre mand, da jeg var 18-20 år. Jeg har fået bevilliget de psykologsamtaler hos kommunen som jeg kunne få, men det var langt fra nok og jeg oplever i dag stadig store psykiske mén. Jeg har også prøvet psykiater, og har fået diagnosen PTSD, men der var heller ikke yderligere hjælp at hente udover at afprøve forskellig medicin, som ikke virker på mig. Mit spørgsmål er, hvor kan jeg få hjælp til det den dag i dag? Og er der mon et sted hvor man også hjælper med at få dømt voldsudøveren? Vh. L.

Svar:
Hej L, Det er en helt urimelig situation du står i, og det er enormt stærkt at du midt i alt det du går igennem, har modet til at skrive åbent ind til os. Det kræver stor styrke at rumme og navigere i det, du oplever, af svære følelser og psykiske mén.  At finde den rette støtte der kan hjælpe dig, kan være en svær og frustrerende proces. Når jeg læser hvad du har være igennem indtil videre, vil jeg foreslå at række ud til Center for voldtægtsofre (https://www.voldtaegt.dk/udsat-for-overgreb/ ). De tilbyder akut hjælp og opfølgende psykosocial støtte til mennesker i lige netop din situation, uanset hvornår hændelsen fandt sted. Jeg ved at de tilbyder hjælp til at behandle de traumer som følger efter et seksuelt overgreb, og de tilbyder også hjælpen lang tid efter overgrebet.Center for voldtægtsofre hjælper også i forbindelse med anmeldelse til politiet. I din situation, hvor der er gået tid er der måske ikke mulighed for at indsamle tekniske beviser, men derfor vil de alligevel kunne vejlede dig i forhold til hvad dine muligheder er.Jeg håber, at denne vej kan bringe dig den støtte og omsorg, du har brug for, og husk, at du ikke er alene i dette. Der er mennesker, der ønsker at hjælpe dig, og som er klar til at støtte dig gennem denne svære tid. Mvh Camilla