Hvor hurtigt ses graviditet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse. Hvis jeg har sex på en mandag, og får taget en graviditetstest fredag, vil den så vise sig postitiv allerede der, hvis jeg altså ER gravid? Jeg har læst at et HGC hormonet først når et tal der kan give udslag cirka 2 uger efter den sex som originalt gjorde en gravid.

Svar:
Kære pige på 16 år
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen
Det er helt rigtigt, at en graviditetstest måler indholdet af HCG i kroppen. HCG hormonet kaldes også for graviditetshormonet, da det er hormon som dannes i kroppen, når det befrugtede æg sætter sig fast i livmoderen.
Det er bedst at vente med at tage en graviditetstest indtil 3 dage efter den dag hvor din menstruation skal komme, da denne test giver det mest korrekte svar.
En positiv graviditetstest er ikke et sikkert tegn på en graviditet, når der ikke er gået længere tid end der er i dit tilfælde. Men derimod er det også vigtigt at påpege at det er sjældent at en graviditetstest viser falsk positiv.
Jeg vil dog foreslå dig, at prøve at tage en ny graviditetstest, når du når til 3. dagen efter den dag du forventede at din menstruation ville komme.
Venlig hilsen
Annemette