Hvor har mine bryster henne?
brevkassespørgsmål af
Birgit
15 år
Hej CYBERHUS jeg er en pige. JEg er en pige på 15 år og jeg elsker mad og at cyklre med min hund, han hedder gustav. Jeg er en pige der ondra sig over hvorfor mine brysrer ikke vokser??????? de andre piger i klassen broger store bryster. og jeg broger kun top fra hm. skal jeg ha silikone? eller skal jeg spise mere mad? eller skl jeg begynde på piller, eller skal jeg vente og se om jeg broger større bryster efter noget tid. i forvarende tak og ja jeg ved jeg ikke staver så godt jeg er nemlig ordblind. :-) ;-) ;/ (oYo) <3 :_)

Svar:
Kære Birgit,
Tak for dit brev! Når man kommer i puberteten sker der rigtig meget med både ens egen og de andres kroppe. Det kan være kilde til rigtig meget undren og rigtig mange spørgsmål, så det er super godt, at du skriver herind, når der er noget du bliver i tvivl om.
Du skriver, at de andre piger i klassen er begyndt at få større bryster, men at dine ikke er vokset så meget endnu. Der er stor forskel på, hvornår man begynder at udvikle bryster og hvornår de begynder at vokse. Nogle begynder allerede at udvikle bryster omkring 10-11 års alderen og for andre er det først meget senere. Hos nogle vokser de hurtigt og hos andre går det langsomt. Nogle får store bryster, mens andre får små.
Bryster er ligeså forskellige som de mennesker, de sidder på. Og der er ikke noget bestemt tidspunkt de skal udvikle sig på, nogen bestemt hastighed de skal vokse med, eller nogen bestemt størrelse de skal opnå. Måske er du en af dem, der er sent udviklet, og derfor får bryster lidt senere end de andre. Som 15-årig, er der intet unormalt i, ikke at have fået bryster endnu. Brysterne begynder at udvikle sig omkring det tidspunkt, hvor man får sin første menstruation og altså er kommet i puberteten. Brysterne vokser så som regel i nogle år derefter. Hvis du først for nylig har fået din menstruation eller måske slet ikke har fået den endnu er du nok stadig i puberteten, og der kan derfor godt gå lidt tid, før dine bryster begynder at vokse.
Nogle kommer sent i puberteten, fordi de dyrker meget sport eller er meget tynde, og kroppen derfor ikke har energi og overskud, til at vokse og give menstruation og kvindelige former. Andre kommer sent i puberteten, fordi de genetisk er disponerede for det. Måske kom din mor også sent i puberteten? Den slags er nemlig ofte arveligt betinget. Uanset hvad, er det i hvert fald helt normalt, ikke at have fået bryster endnu som 15-årig.
Mit bedste råd til dig er derfor, at vente og se, om ikke dine bryster bliver større efter noget tid, som du også selv skriver. Som 15-årig er det for tidligt at tænke på silikone, piller og lignende, da der højst sandsynligt er tale om en helt normal og naturlig udvikling. Jeg tænker ikke, at der er noget at være bekymret for, men hvis det alligevel bliver ved med at fylde hos dig, kan du altid søge råd hos din egen læge. Eller skrive til os igen :)
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt godt!
De bedste hilsner
Stine