Hvilken tampon?
brevkassespørgsmål af
Karoline
15 år
Hej.
Jeg vil gerne blive klogere på tamponer, og hober derfor jeg kan få hjælp her! Jeg skal til fest på fredag og selvfølgelig rammer det min menstrasion på 2. Dagen!!.... det er den dag jeg bløder mest. Jeg vil gerne have tampon på men et i tvivl om hvilken!! har brugt tampon før, men kun dem med hylster. Og dem jeg har brugt har ikke holdt tæt. Jeg bløder  rigtigt meget og vil selvfølgelig have så stor sikkerhed som muligt! er OB eller tampax bedst? Hvilken størrelse ( jeg er jomfru men bløder som sagt meget!)  er rigtig bange for at bløde igennem til festen!!!..... håber jeg kan få hjælp.
med hvilken tampon er jeg mest sikker?
mvh Karoline

Svar:
Hej med dig.
Om man holder tæt eller ej afhænger oftest af tamponens størrelse. Hvis du blødte igennem sidst, så skal du højst sandsynligt bruge en større tampon. De findes typisk i tre størrelser. Hvis man bløder meget, så kan det være en ide at skifte tampon oftere. Hvis det gør ondt når man fjerner tanponen, så er det typisk fordi den er tør og man har brugt en der er for stor i forhold til blødningen.
Sugemæssigt er der ikke forskel på OB og tampax, hvilken en man skal bruge afhænger helt af hvilken en man synes er rarest at bruge. Man skal prøve sig i frem i forhold til størrelse og mærke for at finde ud af hvad der virker bedst for dig.
Imorgen til festen kan det være en god ide at bruge både tampon og trusseindlæg, og så skifte tampon lidt oftere end normalt. Husk, at man ikke må bruge to tamponer på én gang.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Rigtig god fest :)
Mange hilsner
Marie