Hvilken sport?

brevkassespørgsmål

Hvilken sport?

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

Hej jeg har et lille problem, jeg vil gerne dyrke sport. Jeg har prøvet at løbe, det har jeg det ikke godt med jeg føler mig skidt til pas med det. Er der en sportsgren jeg kan dyrke uden at gå til noget klub eller sådan noget? Jeg vil meget gerne svares. Hilsen Natasja

Svar:

Hej Natasja,

Selvom du har prøvet at løbe og fandt ud af du ikke har det godt med det, synes jeg det er flot du ikke opgiver. I stedet for at opgive, prøver du at finde noget andet du måske kan lide. Rigtig godt!

Og så vil jeg lige fortælle dig, at vi altid svarer dem som skriver herind, det kan du være helt sikker på.

Der findes forskellige muligheder for træning, uden du behøver at gå i en klub. Men når du skriver klub og sådan noget, ved jeg ikke om du også mener steder hvor der er andre. Så her skriver jeg nogle forslag og så kan du selv sortere.

Det aller vigtigste, når du skal finde en motionsform du vil er, at du syntes du har det sjovt mens du laver det.

Her er en hurtig oversigt over de muligheder jeg har fundet frem til dig og længere nede skriver jeg lidt mere om de forskellige ting:

Svømning .-. Cykling .-. Mountainbike .-. Inline Skating .-.

Pilates .-. Fitness bold .-. Skov træning

Svømning

Svømning er en rigtig god motionsform. Man behøver ikke gå i klub. Man kan bare komme og svømme som man har lyst til og så gå hjem igen når man vil.

Cykling

Nogle gange er cykling faktisk bedre end løb, fordi man kan holde sig i gang i længere tid end ved løb. Så det er også en mulighed.

Mountainbike

Der er cykling som sker på vejene og på fladt underlag. Og så der der cykling som foregår på sten, grus, mudder og meget mere. Til det bruger man en mountainbike.

På denne hjemmeside kan du læse og se lidt mere om det.

Inline Skating (rulleskøjteløb)

At stå på rulleskøjter er også en super god form for motion. Det kan være lidt hårdt i begyndelsen, men man får hurtigt kondien. Hvis du ikke kan holde balancen, er det selvfølgelig noget der skal trænes - men allerede når man begynder, træner man.

Pilates

Pilates er en bestemt form for motion, som kan øves derhjemme. Jeg kender ikke selv så meget til det, men kender nogle der træner det som har fået rigtig meget ud af det. Det skulle være super godt.

Her kan du læse lidt mere om Pilates hvis du har lyst - iform.dk.

Fitness bold

Med en fitness bold kan du også træne, faktisk rimelig effektivt. Her er et link til youtube, hvor du kan se en video der viser, hvordan man kan træne med sådan en. Videoen er på engelsk, så hvis du ikke kan engelsk, kan du måske slukke for lyden og bare se videoen.

Ser det ud som noget for dig, kan du låne mange gode bøger på biblioteket om det at træne med sådan en. Du kan også finde mange gode øvelsesvideoer på internettet.

Skov træning (træning i naturen)

En træningsform der kommer mere og mere frem er træning i skov og natur. Ved at bruge skovens egne ting, kan man faktisk træne ret effektivt og sjovt.

Naturstyrelsen har lavet en meget lille pjece, der fortæller lidt om det. Den kan du se ved at følge dette link.

Så er der lidt du kan kigge på om du syntes kunne være noget for dig. Ellers kan det være du kan få lidt gode ideer.

Held og lykke med din træning.

Claus