Hvilke løbesko?

brevkassespørgsmål

Hvilke løbesko?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hejsa :) Jeg ville rigtig gerne begynde at løbe, men har hørt at det er vigtigt at have de rigtige løbesko. Problemet er bare at jeg ikke aner hvilke sko som er gode til løb, kender du nogen? Kh. Mig

Svar:

Hej dig.

Super fedt at du vil begynde med at løbe. Det vil du helt sikkert glæde dig over, specielt om nogle år, når din krop virkelig er blevet "løber-krop" :-)

Det er rigtigt, at man i mange år har ment, at løbesko der passer til ens løbestil, fødder og ben, er vigtige. Men faktisk var der en nyhed på DR igår, der afviser at det er så vigtigt. Du kan se nyheden på DR hvis du vil. Tryk på dette link.

Men, hvis du gerne vil være helt sikker, kan du gå ind i en hvilken som helst Sportmaster eller speciel løbebutik, fx Løberen (link til Løberen). De har særligt måleudstyr der kan måle hvordan du løber og så kan de finde præcis de sko der passer til dig.

Om det er sandt eller ej, at løbesko ikke er så vigtige som man tidligere har ment, skal jeg lade være usagt. Men hvad der i hvertfald er super vigtigt er, at du lægger stiller og roligt ud. Lad være med at gå for hurtigt frem - altså løbe for hurtigt, for langt eller for lang tid, inden din krop har vænnet sig til de nye krav du stiller til den. Det tager længere tid end man tror. Specielt sener og de mindre muskler skal kunne følge med.

Pøj pøj med din nye livsstil :-)

Bedste hilsner
Claus