Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvide pletter på tænderne.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg er en dreng på 18 og har desværre gået og haft disse hvide pletter på tænderne igennem en længere periode. Dette går mig rigtig meget på, da tænderne er med til at vise renlighed og betyder meget for ens udstråling og er tit det første man ligger mærke til når man ser en person. Jeg er næsten sikker på at dette skyldes dårlig mundhygiejne. Derfor er mit spørgsmål, om man kan mindske eller fuldstændig fjerne disse pletter fra tænderne :))

Svar:
Hej dreng på 18 år
Tak for dit spørgsmål, jeg kan forstå, at du er ked af dine tænder på grund af de hvide pletter og at det går dig meget på.
Hvad der er årsagen til de hvide pletter kan jeg ikke svare dig på med sikkerhed, når jeg ikke har set dine tænder.
Det kan skyldes tre ting.
Den ene grund til hvide pletter er, at man er ved at få huller i tænderne. Et begyndende hul i tanden vil vise sig som en hvid plet. Pletterne sidder ofte på tanden ud mod mellemrummet mellem tænderne, eller langs tandkødet og kommer, hvis der ikke bliver børstet rent i længere tid. Når du så har fået børstet helt rent, så bliver de hvide pletter synlige. Hvis du børster helt rent hver dag, så vil pletterne blive mindre synlige og ofte forsvinder de helt igen.
Den anden grund kan være en emaljefejl, altså en fejl i det yderste lag af tanden. Nogle har pletter på tænderne og andre har tænder der er helt ensfarvede. Det sker mens tændene dannes og pletterne har været der siden tænderne kom frem i munden. Det er ikke unormalt, at man først får øje på pletterne senere. Hvis man for eksempel har været forkølet og trukket vejret meget gennem munden, så bliver tænderne mere tørre og så bliver pletterne meget mere tydelige. Måske er det derfor du ser dem nu?
Heldigvis bliver pletterne mindre synlige med alderen.
Hvis man skal fjerne dem, så vil man være nødt til at fjerne noget af den sunde tand.
Den tredie grund kan være, at du har slået dine mælketænder, da du var lille. Det kan give en skade på de nye blivende tænder imens de ligger oppe i kæben, som kan vise sig som hvide pletter på tænderne, når de kommer frem i munden.
Heldigvis bliver disse pletter også mindre synlige med alderen.
Den bedste måde at finde ud af hvorfor du har de hvide pletter på tænderne er at spørge din tandlæge. Det er også tandlægernes arbejde at svare på sådan nogle spørgsmål J
Birgitte, tandlæge