hvad synes du?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg er i gang med at skrive en bog, er kun 14 år gammel. men elsker at skrive, men er ikke så glad når andre læser det. jeg tænkte på at prøve at udgive den, når jeg en gang er færdig med den. jeg er meget i tvivl, jeg er ordblind. jeg har rigtig svært ved at læse og skrive. men er begyndt at få styr på det, hvad synes i jeg skal gøre? på forhånd tak.

Svar:
Kære Dreng på 14 år.
Først og fremmest så vil jeg gerne sige, at jeg synes det lyder rigtig spændende, at du er i gang med at skrive en bog, og at du endda er i gang med at overveje at prøve at udgive den. Det tænker jeg er rigtig godt gået, især når du samtidig fortæller, at du ikke er så glad når andre læser det, som du skriver. Du skriver, at du har rigtig svært ved at læse og skrive, fordi du er ordblind, men at du begynder at få styr på det - og der er jo rigtig godt. Måske er det, at du elsker at skrive og derfor skriver den her bog også med til at give dig mere styr på både at læse og skrive. Så klø endelig på med skriveriet :-)
Du skriver ikke, hvorfor du ikke er så glad for det, når andre læser det, du skriver, men jeg tænker, at det måske hænger sammen med, at du fortæller, at du er ordblind. Uanset om man er ordblind eller ej, tænker jeg, at det er helt naturligt være lidt nervøs, når andre skal læse det, man har skrevet. Når man som dig er ordblind, kan man måske også godt være lidt nervøs for om der f.eks. er mange stavefejl.
Mit råd til dig ville været at spørge en, som du kender, om han/hun vil kigge på det, du har skrevet. Det kunne f.eks. være din dansklærer, som jo er vant til at læse det, du skriver. Det kan også være en anden, som du tror ville kunne være god til at hjælpe dig. Det kan nemlig være godt for dig at få nogle andre øjne på dit manuskript. Både for at høre hvad de synes om historien og for at hjælpe med stavning. Når forfattere udgiver bøger, er der altid en redaktør, som hjælper med at læse manuskriptet igennem, bl.a. også for at hjælpe med at finde stavefejl og den slags.
Hvis du bagefter beslutter dig for at ville gå videre med at udgive din bog, kan duforsøge at sende dit foreløbige manuskript ind til et par forlag. Hvis du klikker på følgende link, får du en række gode råd og anvisninger til, hvordan du gør:
http://xanadues-imagination.mono.net/at-sende-manus-til-et-forlag
Ved at klikke på det næste link, får du for eksempel Gyldendals anvisninger til, hvordan de ønsker at modtage et manuskript:
http://www.gyldendal.dk/artikler/manusindsendelse
Og her er anvisninger fra to andre danske forlag:
http://www.carlsen.dk/Kundeservice/Copy-of-Manuskript.aspx
http://www.borgen.dk/info.asp?text=4
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke
Mvh
Anne