Hvad skal kommunen hjælpe mig med ved udflytning?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er plejebarn og har været det, siden jeg var 3 år - i den samme familie. Jeg bliver 18 år snart og skal måske flytte ud i egen bolig. Jeg tjener lige nu mange penge. Jeg har fået at vide af kommunen, at jeg ikke må tjene over 406 kr. pr. uge (men kan ikke få at vide, om det bliver opgjort over et år eller hvad?). Resten skal sættes ind på en lukket konto. De siger, at jeg må kun bruge disse penge til kørekort. Kan de ellers trække noget fra mig? Hvad med resten af de penge, jeg sætter ind på en lukket konto? Bliver de modregnet det, som jeg ellers kunne få til hjælp til etablering? Hvad har jeg ret til ved udflytning? Kan I hjælpe mig med det? Er der et sted, hvor jeg kan læse om det? Når jeg spørger kommunen, er svarene meget svævende. Mine plejeforældre er meget hjælpsomme, men kan heller ikke få nogen konkrete svar. Den forvirrede

Svar:
Hej den forvirrede
Det er rigtigt, at du ikke må have lov til at tjene ret mange penge. Det er faktisk sådan, at kommunen kan forlange, at du selv betaler din kost, og det er ikke til din plejefamilie, du skal betale, men til kommunen, når du tjener penge. Den eneste måde, du kan undgå det på, er ved, at du sætter pengene ind på en lukket konto til fx et kørekort. Det kunne også være til uddannelse eller lignende. Men lige meget hvad det er til, så skal kommunen godkende, at pengene går til noget andet i stedet for, at du skal betale kost.
Jeg er ikke sikker på, at du kan få hjælp til etablering, når du flytter hjemmefra. Det er ikke en ret, du har, men noget kommunen kan bevilge.
Men jeg synes, du skal ringe til SR-Bistand. Det er nogle frivillige socialrådgivere, der svarer på alle dine spørgsmål. Du kan evt. få dine plejeforældre til at hjælpe dig med at få et overblik over alle de spørgsmål, du har.
Telefonnummeret er 35 39 71 97. Der er åben mandag til torsdag fra 10 til 15. Hjemmesiden er http://www.sr-bistand.dk
Håber du kan bruge mit svar - ellers må du skrive igen.
Med venlig hilsen