Hvad skal jeg lave til nytår
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er en pige og der er ikke forfærdelig længe til nytårsaften. Men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal lave eller hvor jeg skal være. Dem jeg kender (på min alder) fester KUN. Altså sådan noget med hvem der kaster op først og vodka over det hele. Der magter jeg simpelthen ikke at være. Men jeg vil jo heller ikke være der hjemme nytårsaften? Har i nogle ideer til hvad man kan lave den sidste aften på året?

Svar:
Hej med dig
Jeg tror faktisk at mange har det ligesom dig. Nytårsaften er en særlig aften for mange, og derfor er der også ofte et særligt pres for at man jo skal lave noget særligt. Det lyder som om du også gerne vil gøre noget ud af nytårsaften. Bare ikke på samme måde som mange af dem du kender med masser af druk, og vild fest.
Min første tanke er at der måske alligevel er andre omkring dig der har det på samme måde som dig. Mange gange kan der godt komme sådan en stemning om at nytårsaften skal være helt vild, og så er det ikke altid let at have lyst til noget andet. Så måske er der faktisk andre der også gerne vil holde nytår, på en anden måde end vild fest og vodkafloder. Måske tør de bare ikke sige noget? Jeg ved ikke om du har sagt det højt, at du godt kunne tænke dig at lave noget lidt andet end drukfest? Hvis ikke du har, tænker jeg du kunne overveje. Måske ville du blive overrasket over at andre ville melde sig på banen.
En anden mulighed kunne også være at benytte nytårsaften til at møde helt nye mennesker. Det er der mange der gør.
Hvis du nu helt selv kunne bestemme. Hvad er så den ultimative nytårsaften for dig. At gøre noget særligt ud af tøjet, god snak, at lave bål og sove i shelter, være nogle få sammen og hygge med netflix? Hvad kunne du tænke dig? Hvis du nu prøver at gøre dig nogle tanker, kan det være at du kan prøve og undersøge om det er noget der faktisk foregår andre steder i din by.
Det kunne også være noget du selv tager initiativ til. Altså at du har får et par idéer til nytårshygge, og så bagefter finder ud af om andre har lyst til at være med. Måske skal du prøve at spørge andre end dem du lige plejer. Det kan selvføglig godt være svært og måske endda lidt akavet. Men nogle gange åbner det også helt nye muligheder og fede oplevelser, hvis man spørger mennesker man ellers ikke plejer at hænge ud med.
Jeg ved godt at nytårsaften nærmer sig, og det er selvfølgelig også derfor du føler dig lidt presset. Som sagt er jeg sikker på der er andre der har det som dig. Det handler "bare" om at finde dem. Om det så er nogen du kender i forvejen, eller om det bliver en chance for at møde helt nye mennesker, må vise sig.
Held og lykke med det Julie