Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
A
18 år
Oprettet 1 år 3 måneder siden

Hej brevkasse. Jeg er en pige på 18, der er på p-piler og har været det siden jeg var 15. For 3 dage siden, i fredags var jeg til en fest, hvor jeg drak så meget at jeg endte med at kaste op. Da jeg kom hjem tog jeg min p-pille, fordi jeg troede at jeg ikke ville kaste mere op, men endte desværre med at kaste den op nærmest lige efter jeg havde taget den. Jeg gik i seng og glemte alt om det indtil lørdag aften omkring kl. 18, hvor jeg så skyndte mig at tage den (det var ca. 40 timer efter den sidst indtaget pille) Og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Jeg læste, at man skal tage pillen hurtigt muligt når man kom i tanke om det, men den er jo ligesom væk idet jeg kastede den op, så min cyklus kommer vel kun til at være på 20 piller. I øvrigt opdagede jeg det først 40 timer efter, og der må vel ikke gå mere end max 24 timer. Jeg har 4 piller tilbage af den pakke, hvor jeg så holder 7 dages pause. Jeg ved godt jeg ikke er beskyttet, og skal nu bruge anden beskyttelse indtil pausen om 4 dage. Så jeg har tænkt mig, at fortsætte som jeg plejer, altså tage resten af pillerne på det sædvanlige tidspunkt de sidste 4 dage, og så holde 7 dages pause. Og så starter jeg på en ny pakke efter pausen. Men er jeg så igen fuldt beskyttet? Eller hvor lang tid går der før jeg er fuldt beskyttet igen? Eller er min cyklus nu helt ødelagt? Jeg har en fast kæreste og har regelmæssig sex, men vil ikke på nogen måde risikere graviditet, så bruger anden beskyttelse indtil i svarer. Håber i forstod hvad jeg skrev. Mvh A

Svar:

Kære A

Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt du skriver.

Jeg kan forstå, at du har kastet én p-pille op og det bekymrer dig ift. om det vil ændre din cyklus og om du kan blive gravid. Jeg kan også forstå, at du har en fast partner og dyrker regelmæssig sex.

Det er rigtigt at der er en lille risiko for at blive gravid, hvis man glemmer én p-pille, og den bliver større hvis man glemmer flere i en cyklus. Du har taget pillen, men har kastet den op, så spørgsmålet er om den måske har virket en lille smule - det kommer an på hvor hurtigt efter indtagelsen at man kaster den op, og om man kan se at den kommer med op. Måske er du heldig at den er blevet i mavesækken eller har virket en smule, men det er svært at vide.

Når man glemmer én pille eller kaster den op, skal man tage en ny så snart man opdager det. Hvis man har mistet pillen ved f.eks. at kaste den op som i dit tilfælde, så må man tage en pille fra en ny p-pillepakning, og så bruge den pakning som en slags reserve, da der jo så kun er 20 piller tilbage i den (og ikke 21 som en hel cyklus kræver). Jeg kan forstå, at du tog en pille igen 40 timer efter den forrige. På dette tidspunkt havde det faktisk været fint at du tog to piller (altså både den glemte pille og den du rent faktisk skulle have taget). Det er godt hvis man tager den glemte pille inden for 24 t efter man har glemt den/kastet den op, også selvom det betyder at man skal tage to piller samtidig.

Jeg tror ikke at du skal være så bekymret, da du ellers har taget dine p-piller regelmæssigt, men du skal bruge kondom 7 dage efter du kastede pillen op for at være på den sikre side.

Hvis der havde været mere end 7 piller tilbage i din pakning efter den glemte pille, kunne du holde din pause og få menstruation som du plejer. Men da der er under 7 piller tilbage, anbefaler man at du undlader at holde p-pillepausen i denne omgang og starter direkte på den nye p-pillepakning, tager dem i 21 dage og herefter holder pause. Du kan godt opleve at få lidt pletblødning når du skulle have haft din menstruation, det er helt normalt. Din menstruation vil komme når du holder pausen efter at have tage den næste pakke, og du kommer formentlig ikke til at have lavet rod i din cyklus. Man anbefaler at du undlader at holde pausen i denne omgang for at minimere risikoen for graviditet, som dog er meget lille hvis du ellers følger ovenstående råd. Hvis du er bekymret, kan du for en god ordens skyld tage en graviditetstest om 3-4 uger.

Jeg håber at du kunne bruge mit svar.

Bedste hilsner

Emilie

Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål