Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Victoria
14 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 14 år og går i 8 klasse. Jeg skriver tit med drenge men tænker ikke rigtig over om der kan være noget der. Men mine veninder siger at de tror en af drengene kan lide mig begrund af alt det han skriver til mig som han ikek skriver til nogle andre piger og kan jo godt selv se det men er stadig i tvivl. Men er næsten 100% på at han kan lide mig og han har beskrevet den han kan lide og det beskriver mig virkelig meget. Problemet er bare at jeg er i tvivl om jeg kan lide ham for vil ikke gøre det igen som jeg gjorde mod en anden dreng som var virkelig forelsket i mig men vidste ikke om jeg var men blev bare ved med at have noget med ham men sårede ham virkelig meget til sidst. Jeg tænker virkelig tit på ham og på en måde fantasere (stavning) jeg om ham om gode ting vi laver sammen som aldrig ville ske i virkeligheden men ja... Igår spurgte han ret meget ind til ting om spurgte om jeg kunne lide nogle jeg sagde måske og vidste jo ikke hvad jeg skulle skrive for det var ham jeg måske kunne lide. Men beskrev så ham og sagde at ja han er selvfølglig højere end mig og fkn sød og har en virkelig god personlighed sagde også at jeg vidste ikke om jeg kunne lide ham men det tror jeg og han ville virkelig godt vide det og gættede hvem det kunne være og som sagt beskrev han mig men ville ikke sige det og spurgte så hvis han sagde hvem jeg kunne lide ville han sige det men var bange så sagde nej for ved ikke hvad jeg ville gøre hvis han sagde mig for det førstr ville det være akavet hvis vi var alene sammen syntes jeg og ved ik hvordan jeg vil reagere for har aldrig været alene med en dreng før uden for skolen. Men har det godt med drenge har rigtig mange gode drenge venner. Han har spurgt om vi skulle finde en dag og se en film han kunne lide og sådan. Et andet problem er at jeg er virkeltog lav som i 159 tror jeg og han er 194 mener jeg han har sagt og ville det ikke være lidt mærkeligt men han er så sød.

Og hvis vi nu blev kærester har jeg det personligt bare at man ikke kan blive det før man har kysset men ved ikke hvordan det kunne ske så både fordi han er så høj jo?

Han er også virkelig sød mod mig i skolen og hjælper mig. Skriver til mig som han ikke gør med nogle andre piger. Han skriver fx med mine veninder eller ik skriver så meget men sender billeder. og bare så du ved det er det Snapchat vi skriver på ind på billederne.

mig og en af mine veninder har været lidt i tvivl om min anden veninde kan lide ham for hun har sagt  ting og sådna men ja og er ret sikker på at han ikke kan lide hende for der er ting han gør til mig og ikkritik hende.

Jeg ved ikke om jeg kan lide ham og det ville sikkert være akavet i skolen og sådna og være alene sammen. har det ret svlet med at finde ud af om jeg kan lide ham. Har prøvet test og alt muligt, kan du måske konen med nogle råd eller hvad tror du?

Jeg tror jeg har fået det hele med og du måske kan hjælpe mig og finde ud af hvad jeg skal gøre

Svar:

Kære Victoria,

Tak for dit brev! Det kan være rigtig svært at finde ud af, om man er forelsket i en anden person, og jeg kan derfor godt forstå, at du har brug for hjælp til at finde ud af hvad du føler og hvad du skal gøre.

Du fortæller, at du skriver meget sammen med en bestemt dreng, og at du er ret sikker på, at han er forelsket i dig. Men du er i tvivl om, om du er forelsket i ham. Du skriver, at du tænker meget på ham, og tit fantaserer om, at I laver forskellige ting sammen. Du skriver også, at du synes han er virkelig sød og har en god personlighed. Men du skriver også, at du er i tvivl om, om du kan lide ham, for du vil ikke risikere at såre ham, ligesom du gjorde med en anden dreng, som var forelsket i dig.

Ud fra det du skriver tænker jeg umiddelbart, at du har følelser for ham og godt kan lide ham. Men samtidig kan jeg godt forstå, at du er bange for at komme til at såre ham, fordi det har du prøvet før. Om du kan lide ham eller ej er kun dig selv, der kan mærke. Den bedste måde at finde ud af det på, er ved at mærke rigtig godt efter i dig selv, og prøve at mærke, hvad du virkelig føler. Jeg tænker også, at det kan give rigtig god mening, at du bruger noget tid sammen med ham, og prøver at lære ham lidt bedre at kende. Måske finder du ud af, at det er sjovere at skrive sammen med ham, end det er at være sammen med ham. Måske finder du ud af, at han er ligeså skøn at være sammen med, som han er at skrive med. Uanset hvad, tror jeg det at bruge noget tid sammen, kan gøre dig klogere på, hvad du egentlig føler for ham.

Hvis det viser dig, at du har følelser for ham, er du stadig i tvivl om, om I overhovedet kan være kærester og kan kysse, når der er så stor højdeforskel på jer. Du skriver, at du tænker det vil se mærkeligt ud. Heldigvis har højde ikke nogen betydning for, om man kan være kærester. Det handler udelukkende om de følelser man har for hinanden. Så er det underordnet, om den ene er to meter høj og den anden kun halvanden.

At blive forelsket første gang og at have sin første kæreste er enormt spændende og en helt ny verden, der åbner sig. Man kan gøre sig rigtig mange tanker om, hvordan det bliver, om det bliver akavet, hvad man skal lave og hvordan man er sammen i skolen efterfølgende. De tanker er helt naturlige, og blot en del af det at være ung og nyforelsket. Men det kan være en stor hjælp at tale med nogen om dem. Hvis du har en god veninde, som du er tæt med, tænker jeg derfor, at det kan være en god idé at tale med hende, om alle de tanker du gør dig.

Jeg ville ønske jeg kunne give dig en opskrift på, hvordan du skal gøre, og hvordan du kan blive klog på, om du virkelig kan lide ham. Men det kan jeg desværre ikke. Det bedste råd jeg kan give dig, er, at du må mærke efter i dig selv, og prøve at bruge lidt tid sammen med ham, hvor I bare er jer to. Husk, at selvom I bruger tid sammen alene, er det ikke det samme som, at I er eller skal være kærester.

Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig held og lykke!

De bedste hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål