Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Amalie
13 år
Oprettet 5 år 8 måneder siden

Mine forældre er skilt. Jeg er hjemme ved min far vær anden weekend. Hver gang jeg er hjemme hos ham ender det med at han sider og drikker nede på byens værtshus. Jeg har nogle gange sagt at hans skal stoppe men han bliver ved. Han siger at det er begrund af min mor, fordi hun har fundet en ny kæreste. Jeg ville ønske han ville lytte til havd jeg har og sige. Hvad kan jeg gøre for at få ham til at forstå det?

Svar:

Hej Amalie,

Det er super sejt af dig, at du skriver herind for at få hjælp til, at det skal blive bedre, når du er hos din far.

Det lyder ikke rart, at du skal opleve, at din far har det, som han har det, og derfor drikker. Det er super sejt og flot af dig, at du har prøvet at sige til din far, at han skal stoppe med at drikke, og jeg kan godt forstå, du gerne vil have, han skal holde op og lytte til dig.

Du spørger, hvad du kan gøre for, at du kan få ham til at forstå, at du vil have ham til at stoppe, og jeg vil gerne komme med bud på, hvad du kan gøre for at hjælpe din far. Samtidig vil jeg tilføje, at selvom det er sejt af dig, at du har forsøgt at sige noget til ham, så er det ikke dit ansvar at få din far til at stoppe. Det er ham, der er den voksne, og selvom voksne godt kan have brug for hjælp, så er det ikke barnets ansvar, at den voksne får det bedre. Det vil mine bud på hjælp også bære præg af.

Den bedste måde, du kan forsøge at hjælpe din far er ved, at du fortæller det til nogen. Grunden til, at det er godt, at du fortæller det til nogen er, så der er andre voksne, der kan forsøge at tale med din far og sørge for, at han får den hjælp, han har brug for. Det kan være, at du kan fortælle din mor, hvad du oplever, når du er hos din far. Det kan også være, at du har en lærer, der er sød, som du har lyst til at fortælle, hvad der sker, når du er hos din far. Det kan også være en anden voksen, som du føler dig tryg ved, som du har lyst til at snakke med det om. Det vigtige er, at du fortæller det til en voksen.

Hvis det er for svært at sige, kan du måske prøve at skrive det ned i et brev og give til den voksne, som du gerne vil fortælle det til.

Hvis du har brug for at tale med nogen udenfor, inden du taler med din mor eller anden voksen, kan du besøg Projekt BRUS' chatrådgivning. Projekt BRUS er et tilbud for børn og unge, som oplever at en eller flere i familien drikker. Du får et link her

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål. Du er også velkommen til at skrive herind igen eller til at logge på vores 1-1 chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig, om det du har brug for.

De venligste hilsner,

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål