Hvad skal jeg gøre!?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre!?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Jeg er en pige på 12 år som har dårlige spisevaner. Jeg synes ikke selv at jeg er fed, jeg vejer 39 kg og er 150 høj, men problemet er bare mine spisevaner. Jeg spiser næsten intet til morgenmad eller aftensmad. Men jeg spiser hele tiden, så tager jeg et æble og så et brød og så en kiks, jeg spiser hele tiden men intet til aftensmad eller de andre måltider. Jeg har også næsten hele tiden mavepine og ubehag i maven. Og ville rigtig gerne komme af med det da det er meget irriterende.. Noget råd så jeg ikke spiser hele tiden men spiser til måltiderne?

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan sagtens forstå du synes det irriterende ikke at kunne spise noget til de "almindelige" måltider, især når du også får ondt i maven.

Jeg vil dog alligevel starte med at fortælle dig, at der ikke på nogen måder behøver at være noget galt med dine spisevaner. Man hører tit at det er bedst at spise tre stor måltider (morgen, frokost og aften) og tre mellemmåltider i løbet af dagen, men det er langt fra alle det passer til at spise så mange/så få måltider. Det vigtigste er, at man får nok energi til at klare sig igennem dagen, og så selvfølgelige at man sørger for at det er sundt det man spiser og drikker.

Jeg kan dog sagtens forstå, at du gerne vil ændre på dine måltider, så du er sulten til måltiderne og ikke får ubehag i maven. Mit råd til dig er derfor at, prøve at vænne dig til at spise til måltiderne. I starten vil du sikkert synes det er rigtig surt at tvinge dig selv til at spise når andre spiser, men efterhånden burde din mave vænne sig til at spise anderledes. Grunden til jeg råder dig til dette er, at hvis du småspiser gennem hele dagen, vil du ikke føle dig sulten til måltiderne. Der vil i starten sikkert være tidspunkter hvor du føler dig vildt sulten eller meget mæt og det er helt naturligt når man har vænnet sin krop til at få lidt mad hele tiden. Men samtidig skal du selvfølgelig hverken sulte dig selv mellem måltiderne eller proppe dig så meget til måltiderne at du får det dårligt. Det handler om at finde en balance, og det er kun dig selv der kan bedømme hvad der virker for dig, og det som sagt helt okay ikke at spise som alle andre.

Til slut, vil jeg råde dig til at snakke med dine forældre eller måske sundhedsplejersken på din skole, hvis du synes det bliver for svært at ændre dine måltider (og selvfølgelig også hvis du bliver ved med at have ondt i maven). For det kan faktisk være utrolig svært at ændre den måde man spiser på, og så er det dejligt at have nogle til at støtte én.

Mange hilsner

Anne Marie