Hvad må mine forældre bestemme
brevkassespørgsmål af
Martha
15 år
Hej, jeg vil lige høre om mine forældre godt kan sige jeg ikke må dyrke sex når jeg er fyldt 15 og er buksemyndig? Er det ikke mit eget valg om jeg vil eller ikke vil, når jeg har alderen til det?

Svar:
Hej Martha,
Du har helt ret i, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det er ikke ulovligt at have sex, før man er 15 år. Dine forældre bestemmer ikke, om du må have sex eller ej, det er helt dit eget valg. Som ung har du lov til selv at bestemme over din egen krop og seksualitet. Når du skal have sex, er det rigtig vigtigt at mærke efter om du er klar, så du kan føle dig tryg og så dine grænser ikke bliver overskredet. Derudover kan det være en god idé at tage en snak med dine forældre om sex, selvom det måske kan virke lidt pinligt, så har du mulighed for at stille nogle spørgsmål, hvis der er noget du er i tvivl om, f.eks. i forhold til beskyttelse eller andet. Hvis du ikke har lyst til at spørge nogen, er Sexliniens hjemmeside måske et sted at starte, og ellers er du altid velkommen her i Cyberhus' chatten.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Jeanette