Hvad gør man?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hvad gør man når man skal kysse med en pige for første gang? Og må man røre hende på brysterne? Og skal man være kærester for at kunne nå så lang?

Svar:
Hej med dig.
Der er rigtig mange, der ligesom dig, gør sig mange tanker om ens første kys og hvad man overhovedet skal gøre.
Kort sagt er der ikke nogen rigtig opskrift på, hvad der er det rigtige at gøre, når man skal kysse en anden. Generelt finder man først ud af det, når man er i gang med at kysse. Men det hjælper selvfølgelig ikke så meget, hvis man gerne vil forberede sig. Men inden man kysser, kan det være godt at tænke på at starte stille og rolig ud, så man lige vænner sig til det. Fx behøver man ikke bruge tungen første gang, hvis det kan gøre en mere nervøs. Og generelt kan det være en god idé at være meget blid, og altså ikke presse ens læber for meget sammen med pigens. Men det plejer at give sig selv, når man kysser. Så finder man også ud af, hvad man selv godt kan lide. Og for de fleste, så skal man lige lære det og prøve det et par gange. Så det er en god idé ikke at forvente det perfekte kys første gang.
Du spørger også, om man må røre pigen på hendes bryster. Det kommer helt an på, hvad pigen har lyst til. Det kan være svært at vide på forhånd, og det er vigtigt at respektere hendes grænser. Det kan nemlig godt være, at det er for meget for hende, at du rører hendes bryster første gang I kysser. Den bedste måde at være helt sikker på om det er okay, er ved at spørge hende, om du må røre ved dem. Ellers kan du have dine hænder på hendes side, holde om hende eller holde hende i hænderne.
I forhold til om man skal være kærester for at kunne nå så langt, så er det meget forskelligt. Mange kysser med andre uden at være kærester, og nogen synes først man skal være kærester for at gøre det. Hvis du møder en sød pige og I har god kemi, og øjeblikket opstår, hvor I begge har lyst til at kysse hinanden, så tænker jeg, at I bare skal gøre. Men hvis du synes, at det føles mest rigtigt at være kærester først, så er det også helt okay. Men generelt tænker jeg ikke, at der er nogen "regler" for det. Du skal blot gøre det, som du har lyst til og som pigen, du gerne vil kysse, vil.
Hvis du har brug for flere råd, eller vil høre andres erfaringer med deres første kys, kan jeg anbefale dig at kigge på MitAssist, hvor primært drenge giver hinanden gode råd om alt mellem himmel og jord.
Mange hilsner Pernille