hvad gør man?

brevkassespørgsmål

hvad gør man?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hej. Jeg har et kæmpe problem med ang. at bo hjemme hos min mor.

Jeg har kontakt til min far, efter 13 år hvor vi ikke har haft kontakt, men desværre havde han ikke råd til at have mig. og jeg har boet i plejefamilie, hvor jeg stadigvæk boede hjemme men kom derud hverdag.

Det med min mors og mit forhold til hinanden har altid stået på, jeg har prøvet at få kommunen til at indse at det ikke er godt for mig at bo hjemme, det går mig på hele tiden at min mor og mig skændes, jeg har svært ved at styre mig når jeg ryger op i det røde felt, føler at jeg er indespærret, for jeg må hverken se kæresten eller mine venner.

Hun vil have at jeg skal sidde inde ved hende 24/7. jeg har spurgt kommunen om de ikke kunne hjælpe mig med at finde et andet sted og bo lige til jeg bliver 18 her i oktober, for jeg kan virkelig ikke klare og bo hjemme mere.

kommunen tror aldrig på mig når jeg siger det, de mener jeg har det alt for perfekt herhjemme fordi min mor altid lyver overfor dem når de er her..

hvad skal jeg gøre? hilsen den ulykkelige

Svar:

 Hej ''den ulykkelige'',

Du fortæller, at du har mange konflikter med din mor, og spørger hvad du skal gøre.

Du føler, at ''Kommunen'' ikke tror på dig, når du fortæller, at du ikke synes det går så godt derhjemme, som din mor fortæller dem. Det lyder til, at du og din mor har kontakt til en familierådgiver, og dermed har en aktiv sag, som man siger på "Kommune-sprog"??

Har du en familierådgiver, er Ungekontaktens råd til dig, at du kontakter ham eller hende om at få et møde, hvor du fortæller hvordan du har det.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes det kan være hårdt at skulle gentage tingene igen og igen, men i den situation du er i, vil det være nødvendigt at jeres familierådgiver kommer ind over.
En hjælp til sådan et møde kunne være at tage én person med, som du føler kunne være en støtte for dig.
Giver det ikke mening for dig at tage din mor med, kunne det fx være din far, eller en anden voksen fra dit netværk (fx din tidligere plejefamilie, én fra din skole eller arbejde, eller hvem du har i dit liv?), eller måske en god veninde?

Har du det okay med at skrive dine tanker og følelser ned, kunne du eventuelt forberede dig til mødet ved at skrive om de ting der går dig på, og hvordan konflikterne med din mor påvirker dig. Du kan jo gøre det i den 'form' der giver mening for dig, om du skriver korte stikord, eller mere som i et brev.
Det kan være en god hjælp til at huske at få alle de ting sagt, man har på hjertet.
En mulighed er også at give familierådgiveren de ting du har skrevet, så han/hun kan gemme det til senere, skulle der bliver brug for det.

Bor du i Århus kommune og har du brug for mere råd og vejledning omkring din situation, har du mulighed for at  rette henvendelse til Ungekontakten, der er Århus Kommunes åbne rådgivningstilbud til unge mellem 14-18 år.

Du kan få fat i Ungekontakten på følgende måde:

Ring på telefonnummer 89403183 og få telefonrådgivning, og/eller bestil en tid til en samtale.
Eller, du kan bare møde op i vores lokaler i Sønder Allé 33 - 8000 Århus C  (lige overfor Rutebilstationen).

Ungekontakten har åbent alle hverdage mellem kl. 09:00 - 15:00 og torsdage til klokken 17.30.

Bor du ikke i Århus Kommune,  kan du ringe til Borgerservice i din kommune, hvor de kan fortælle dig, hvor du kan henvende dig for at få rådgivning.

Held og lykke.....

Med venlig hilsen

Tina Højgaard
Rådgiver i Ungekontakten