Hvad gør jeg
brevkassespørgsmål af
Sofia
19 år
Hej jeg er en pige på 19 år, jeg har det rigtig svært i mit liv. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har fået antipsykotisk i halvanden år og antidepressiv i et halvt år (medicin). Men har ingen virkning. Og lige nu er mine selvmords tanker rigtig slemme, jeg har svært ved at snakke om det, da jeg ikke vil indlægges på psyk. Jeg har været indlagt rigtig mange gange i år.. Hvad skal jeg gøre jeg er ved at trække mig ind i mig selv, jeg sover det meste af tiden. Jeg glæder mig til jule- og nytårs-aften. Men ved ikke om jeg kan klare det.

Svar:
Kære 19 årige pige
Øv det lyder til at være rigtig svært for dig, så hvor er det fedt at du rækker ud og beder om hjælp!
Jeg bliver jo bekymret for dig, når du skriver at selvmordstankerne er rigtig slemme. For at gå alene rundt med dem er virkelig ikke særlig godt, da de så kan få lov til at fylde for meget, og ende ud i reelle selvmordsforsøg. Det vil jeg jo virkelig gerne undgå. Så er det konkrete planer du har, eller er det "bare" tanker?
"Bare" tanker kan være lige så svære som konkrete planer, men forskellen er her, at det kan være lettere at tale om dem, så de ikke får overtaget til at blive til planer.
Har du mon nogen omkring dig, der kender til hvordan du går og har det? Du skriver du får medicin, men jeg bliver nysgerrig på, om du får hjælp til at tackle det svære du  går rundt med, via terapi fx ?
Jeg forstår godt du ikke vil indlægges, særligt ikke når  du har været det mange gange tidligere. Nogle gange er det dog det bedste, for at kunne blive justeret i medicin, og evt ændret i dosis til noget du oplever en virkning af. Nogle gange er det også det der skal til, for at de virkelig forstår, hvor svært du går og har det og at de er nødt til at tilbyde mere hjælp end bare medicin.
Men jeg vender lige tilbage til det med at tale med nogen. For det lyder til at du virkelig har brug for det. Så mon du har nogen former for terapi hvor du kan tale om hvordan du har det?
Ellers vil jeg gerne give dig nogle muligheder med på vejen, hvor du kan starte op måske. For det er super vigtigt du ikke går alen rundt med alt det her.
www.headspace.dk har centre rundt omkring i landet, hvor man kan få gratis samtaler. Rigtig mange unge har god gavn af samtaler hos dem. Det er IRL, og enkelte centre tilbyder web samtaler. På hjemmesiden kan du se om der er et center i nærheden af dig.
Kan du tale med dine forældre om det? Måske kan de også hjælpe til at finde en god terapeut, så du kan komme igang med at tale med nogen.
Lige nu og her, for at komme igennem julen, vil jeg virkelig anbefale dig evt at ringe til Livslinien på 70 201 201. De har åbent hver dag 11-05. Også hele julen. Det er ok at sige at du mest har brug for at tale med nogen, for lige nu at kunne håndtere tankerne. Da de ellers får lov at fylde for meget. Det kan være lidt svært at komme igennem, men blive gerne ved med at prøve at ringe op til du kommer igennem.
En mulighed er også at du kontakter børnetelefonen. www.bornetelefonen.dk der er flere muligheder for kontakt til dem - og de har åbent hele døgnet rundt.
En sidste mulighed jeg vil give dig, er at bruge Cyberhus sms rådgivning og gruppechat.dk
Det absolut vigtigste lige nu, er at du ikke går alene rundt med tankerne!