Hvad gør jeg???

brevkassespørgsmål

Hvad gør jeg???

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Har et lille problem. Der er den her pige, kan ikke tænke på andet end hende, vi har det godt sammen, og nyder hinandens selskab. Har lyst til at være sammen med hende hele tiden. Det er som om at alle mine problemer, forsvinder når jeg er sammen med hende. Der er bare et problem, hun 16, jeg er 22, hvilket gør at jeg føler det er forkert at få hende som kæreste, selvom jeg har lysten til det.

Hvad gør jeg?

Svar:

Kære anonyme

Det lyder rigtig dejligt, at du har det så godt, når du er sammen med den her pige. Det kan være nogle helt ubeskrivelige følelser vi oplever, når vi er forelskede. Men som du også skriver, så er du bekymret for, om det er forkert for dig at være kæreste med en pige på 16 år, når du selv er 22 år gammel. Hun er over den seksuelle lavalder, hvilket betyder, at hun lovligt kan samtykke til sex. Når det er sagt, at er det ulovligt for en voksen over 18 år at have et forhold til en under 18, hvis vedkommende er eller har været en autoritet for den unge. Det vil sige, hvis du er lærer for pigen, pædagog, træner eller lignende.

Udover lovgivningen så er det også vigtigt, at du overvejer, om hun føler sig tryg ved, at I er sammen. Måske har hun sværere ved at sige nej til noget, fordi du er ældre end hende, og hun ser op til dig eller ikke har lyst til at skuffe dig. Derfor kan det være en god ide for jer begge at snakke sammen om aldersforskellen og hvilke forventninger I har til hinanden, hvis I skulle fortsætte med at være sammen.

Jeg håber, at mit svar gav dig lidt mere klarhed.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål