Hvad er okay og forkert her
brevkassespørgsmål af
Luna
10 år
Hej min pleje lillebror på 8 syntes kroppen er spæne og han vil gerne lege læge det gør vi så alså uden på tøjet så vil han gerne lege rigtig læge vi skal tag feber og jeg tager mine bukser af og han tager min feber og jeg tager hans faktis gør vi dette i hemlighed men er det forkert han 8 jeg 10

Svar:
Kære Luna.
Det er helt almindeligt og også sundt at være nysgerrig på ting omkring en. Det er ofte sådan, at vi lærer nye ting, og kroppen er jo også virkelig spændende, så jeg tænker ikke, at det er forkert at være nysgerrig på den. Men du skriver i dit spørgsmål, at I holder det hemmeligt når I leger læge uden tøj på, og det får mig til at tænke på om det er, fordi du måske selv tænker, at det er forkert og at du ikke selv bryder dig om, når I gør det? Det er selvfølgelig ikke sikkert at det er rigtigt, men det er i hvert fald vigtigt for mig at sige, at man ikke skal gøre noget, man ikke kan lide eller noget, som man får ondt i maven af. Derfor tænker jeg også på om der måske kunne være en anden måde, som I kunne lære om kroppen på? Det kunne for eksempel være, at der på biblioteket var nogle bøger, som I kan læse i, som kan fortælle jer om nogle af alle de seje ting, som kroppen kan. Der findes i hvert fald rigtig mange gode bøger, som kan fortælle for eksempel hvordan hjertet virker, hvordan vi trækker vejret og også hvad det er der gør, at vi får feber. Hvis man spørger bibliotikaren, så vil de stort set altid gerne hjælpe med at finde bøger, der handler om det, man synes er spændende! Ellers tænker jeg også at det kan være, at I kan spørge jeres forældre/plejeforældre, om de ting, som I synes er spændende, da det også er en rigtig god måde at lære nye ting på eller måske I kan snakke med jeres lærer i skolen og høre om I på et tidspunkt skal høre lidt om kroppen og hvordan den virker?
Jeg tænker i hvert fald at det er helt normalt og okay at være nysgerrig, men at det handler om at finde en måde at få svar på sine spørgsmål, som man har det godt med, og jeg håber at mine forslag måske kan hjælpe dig og din plejelillebror lidt på vej.
Mange hilsener
Amanda