Hvad er det?

brevkassespørgsmål

Hvad er det?

brevkassespørgsmål af
Alice
13 år

Jeg er en pige på 13 og jeg har opdaget nogle “pletter” på mit ene ben (ikke modersmærker). Det ligner lidt små sorte/mørkebrune prikker og de er meget små men de ligger lige ved siden af hinanden. Det gør lidt ondt når jeg trykker på huden omkring og de buler ikke rigtig ud men min hud føles mærkelig og tør der. Jeg troede først det bare var noget urent hud men jeg kan ikke mase dem ud uden jeg kradser huden af og får sår. Området de er i er ca 2x2 cm ved min lægmuskel. Forventer ikke det er noget sådan “alvorligt” men undre mig lidt over hvad det kunne være.

Svar:

Hej Alice

Mange tak for dit spørgsmål.

Så vidt jeg kan forstå har du fået nogle mørke/sorte små ømme og tørre pletter på dit ben.

Umiddelbart lyder det ganske fredeligt, og måske er det noget der går over af sig selv. Dog er det sådan, at lige præcis hudsygdomme er meget svære at diagnosticere når man ikke kan se huden. Derfor bliver jeg dig desværre svar skyldig hvad det lige præcis kan være. Det kan være et lille eksem der behandles med lidt special-creme, men det er svært at sige.
Mit råd er dog ikke at kradse i pletterne. Forsøg heller ikke at presse på dem. Du skal i stedet tage op til din læge og bede vedkommende tage et kig på dem. Tag evt. en af dine forældre med da det nogle gange er nemmere når man er to til at høre hvad lægen siger.

Jeg beklager jeg ikke kan hjælpe yderligere. Hvis du har flere spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten
Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål